Schouder nek onderzoek fysiotherapie

Leren hoe je gewrichten werken, dat doe je natuurlijk niet uit een boek!

Portret van Leontien
Leontien Biemold Leestijd Minuten

Ja, oké… je leert uit het boek wel eerst de basis. Maar dan? Dan ga je als student Fysiotherapie bij Saxion gewoon naar de lessen van docenten Tom Kruis en Inge Neimeijer om aan de slag te gaan met echografie! Een unieke ervaring, want voor zover wij weten is er geen enkele andere hogeschool die op deze manier lesgeeft.

Echowat?

Even terug naar de basis: echografie is niet alleen geschikt om te kijken hoe het met een baby in de buik van de moeder gaat. Er zijn nog veel meer toepassingen voor deze techniek. Wat het is? Kort samengevat komt het er op neer dat je met een echografie apparaat door middel van hoogfrequente geluidsgolven meerdere anatomische structuren zoals pezen en spieren in beeld brengen.

... want met deze techniek kun je zelf echt op een leuke manier ontdekken hoe gewrichten, spieren en pezen werken. Super belangrijk natuurlijk, als student Fysiotherapie!

Tom Kruis

Toepassing in het onderwijs

Zoals gezegd begint het leren kennen van je spieren en gewrichten met de feiten die je uit een boek kunt halen. Super belangrijk, maar dit spreekt natuurlijk niet heel erg tot de verbeelding. Tom Kruis startte 1,5 jaar geleden als docent Fysiotherapie bij Saxion en zag daar een aantal echografieapparaten staan. Destijds speelde deze technologie een minimale rol in het onderwijs.  “Dat vond ik jammer, want met deze techniek kun je zelf echt op een leuke manier ontdekken hoe gewrichten, spieren en pezen werken. Super belangrijk natuurlijk, als student Fysiotherapie!”, aldus Tom.

Oefenen maar!

Tijdens de lessen van Tom wordt eerst nog even wat theorie aangestipt, vervolgens volgt er een korte uitleg over hoe je met deze dure apparaten dient om te gaan en dan is het eigenlijk al vrij snel tijd om aan de slag te gaan. Zoals gebruikelijk is bij de opleiding Fysiotherapie, oefenen de studenten op elkaar. De eerste vrijwilliger die zijn T-shirt uittrekt om als proefpersoon te dienen, kijkt geïnteresseerd mee op het scherm terwijl zijn klasgenoot de echo uitvoert. Want het is natuurlijk super interessant om een kijkje te kunnen nemen in je eigen schouder...

Voordeel in de praktijk

Docent Tom geeft aan dat studenten die tijdens hun studie al een keer kennis hebben gemaakt met deze techniek toch echt wel een streepje voor hebben tijdens hun stage. “Niet dat ze na mijn les direct álles weten over echografie, maar het feit dat je de techniek leert kennen en leert hoe je de beelden moet lezen en het apparaat moet bedienen: dat is echt een mooie bonus! Zeker omdat er bij veel fysiotherapie praktijken veel gebruik wordt gemaakt van deze techniek. Door het implementeren van de combinatie van techniek in het onderwijs stomen wij onze studenten op een aansprekende manier klaar voor hun toekomst in de praktijk! “

Portret van Leontien

Leontien Biemold

Leontien Biemold is redacteur bij Dienst Marketing en Communicatie en allround creative bij De Contentmaker. Haar motto: neem jezelf en het leven niet té serieus. Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd. Naast haar communicatiewerk vertrekt ze een paar keer per jaar naar Oostenrijk om skiles te geven. Verdere interesses: goede teksten, sterke koffie & flauwe grappen!