Hackathon3.jpg
Onderwijs

'Buddie' helpt Saxion-studenten aan winst bij landelijke hackathon tegen kindermishandeling

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Studenten van Saxion hebben samen met enkele ROC van Twente-studenten de landelijke hackathon Stop Kindermishandeling gewonnen tijdens het event Samen Toekomst Maken in Utrecht. Met de game Buddie hopen ze kinderen bewuster te maken van de emoties van andere kinderen.

Hoe kunnen we acteren tegen kindermishandeling meer een gezamenlijke verantwoordelijkheid maken van ons allemaal en niet enkel van de professional? Dat was het vraagstuk waar de Saxion- en ROC-studenten zich begin april al over bogen tijdens de regionale sessie in het Designlab van Universiteit Twente. Studenten met verschillende achtergronden, van social work tot design, werkten daar in teams samen om een innovatieve oplossing voor het probleem kindermishandeling te bedenken.

Buddie

Nadat de game Buddie in Enschede als beste uit de bus kwam, deden de bedenkers ook tijdens de landelijke finale een gooi naar de prijzen. En met succes. “Het is een game die ervoor moet zorgen dat de kinderen bewust worden van de emoties van andere kinderen,” vertelde ROC-student Thijmen van den Hoek destijds al op de Universiteit Twente. “Dat moeten ze in het spel proberen op te pakken en daar worden ze dan voor beloond, zodat ze in real life ook kinderen kunnen helpen die verdrietig zijn.”

Het winnende Buddie-team bestond naast Thijmen uit ROC-student Job Menting en Saxion-studenten Esmee Leusenkamp, Pien Keulstra, Laurine Warrelmann en Rozemarijn Kastermans.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.