Schermafbeelding 2019-04-15 om 11.20.41.png

Saxion-studenten met uniek concept naar jaarcongres Vereniging Hogescholen

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Hoe bedenk je vanuit het niets een multi-inzetbaar educatiepakket waarmee allerlei duurzaamheids- en ontwikkelingsvraagstukken opgelost kunnen worden? Dat is wat Frauke Havinga en haar medestudenten na hun Smart Solutions Semester mogen vertellen tijdens het Jaarcongres Vereniging Hogescholen 2019.

Heel veel eisen zaten er niet aan het product dat de studenten moesten bedenken: als het maar bijdroeg aan het behalen van de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Toch werd de opdracht daar niet simpeler van. “We werden volledig in het diepe gegooid,” vertelt Frauke Havinga, vierdejaars Creative Business-student. “Je wordt tijdens het Smart Solutions Semester heel erg vrijgelaten. Dat maakt het juist lastig, want je hebt geen enkele richtlijn.”

Succesformule

Wat hen wel werd meegegeven: maak gebruik van de verschillende kwaliteiten binnen je multidisciplinaire team. Daarin zaten naast Frauke haar studiegenoot Judith Karsten, de Fashion and Textile Technologies-studenten Aisha Talacua, Fenne Keulstra en Jill Bode en Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek-student Neri van Laar. Het bleek een ware succesformule. Ondanks de grote verscheidenheid aan opleidingen, hadden de dames namelijk één ding gemeen: de ambitie om kinderen te onderwijzen.

We hebben er veel moeite ingestopt en omdat we geen richtlijnen hadden, is het fijn om een bevestiging krijgen dat we het goed hebben gedaan. Dat maakt het wel bijzonder.

Frauke Havinga, vierdejaars Creative Business-student

Handen wassen

En dus schreven ze een educatiepakket, standaard bestaande een speelse theorieles, een creatieve les en een culturele les. “En daarmee kun je allerlei problemen oplossen. Bovendien zijn er weinig spullen nodig en zijn deze duurzaam. Het gaat vooral om kennis delen.” Omdat enkele groepsleden een band hebben met Indonesië, schreven ze voor dat land een pilot. “We hebben onderzocht op welke doelen ze daar achterlopen en dat bleek onder meer hygiëne te zijn. Voor de eerste les hebben we daarom een spel bedacht waarbij de kinderen voorkennis opdoen over handen wassen, tijdens de tweede les maken ze hygiënische kranen van plastic flessen en met de derde les maken we de kinderen via dans en muziek bewust van het feit dat handen wassen ook leuk kan zijn.”

Jaarcongres

Zo ontwikkelden Frauke en haar projectgenoten een uniek concept. De Vereniging Hogescholen bleek onder de indruk van het idee en nodigde de dames uit om erover te vertellen op hun jaarcongres Futureproof. En dus geeft Frauke daar donderdag 9 mei samen met groepsgenoten Jill en Aisha de workshop ‘Van pril begin naar megaconcept!’. “Heel leuk. We hebben er veel moeite ingestopt en omdat we geen richtlijnen hadden, is het fijn om een bevestiging te krijgen dat we het goed hebben gedaan. Dat maakt het wel bijzonder.”

Spread the word

Maar hoe verder ná het jaarcongres? Frauke en haar medestudenten schreven al een marketingplan waarin staat beschreven hoe ze hun educatiepakket het beste kunnen verkopen. “Maar als je dat uit wil voeren, moet je er wel een paar dagen per week mee bezig zijn. De meesten van ons zijn nu aan het afstuderen en we hebben zelf zoiets van spread the word, maar we gaan er niet helemaal induiken.” Het liefst hebben ze dat andere partijen het concept verder oppakken. “We hebben onlangs gesproken met het duurzame waterbedrijf Join the Pipe. Daar hebben we ons idee gepresenteerd,” vertelt Frauke. “Maar misschien kunnen er tijdens het nieuwe Smart Solutions Semester wel weer studenten mee aan de slag."

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.