Navigators Studentenvereniging Enschede bestuur 2019

Studentenvereniging voorgesteld: Navigators Studentenvereniging Enschede

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Dit keer: Navigators Studentenvereniging Enschede (NSE). Technische Natuurkunde-student Wietske Hekstra is voorzitter van de vereniging en vertelt graag meer over NSE.

Wat is NSE voor studentenvereniging?

“Ik zie het als een supercoole vriendengroep waar ik graag tijd mee door breng. We praten met medestudenten over het geloof. De verhouding tussen Bijbel en bier ligt bij ons net even anders dan bij andere verenigingen. Wij willen graag samen optrekken om God beter te kunnen leren kennen en wij vinden dat geloof niet alleen saai in de kerkbanken zitten is en ons meer kan bieden, ook tijdens het student-zijn.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

“Dat valt op zich wel mee. We hebben wel verenigingsavonden en ook een dies [feest of bijeenkomst om de oprichtingsdag/verjaardag van een organisatie te vieren, red.]. Maar we hebben geen disputen, want we willen graag één cultuur houden in de gehele vereniging. Daarnaast hebben we geen sociëteit, maar houden we wel kantoor in gebouw Bastille op de campus van de Universiteit Twente en regelmatig zijn er verenigingsavonden in hbo-soos De Generaal in de binnenstad.

We doen echter wel weer aan ontvoeringen met andere Navigator-verenigingen, waarbij we een bestuurslid ontvoeren en er daarna gezelligheid volgt in de vorm van een borrel. Bestuursleden zijn daarom altijd op hun hoede als ze weten dat er ergens in Nederland een borrel gepland staat. Je kijkt toch even goed om je heen of de boel veilig is, haha.”

Wat voor activiteiten organiseert jullie studentenvereniging?

“Elke dinsdagavond is er een geloofsavond. De ene week is het kringavond waarin je het thema van jouw kring met elkaar bespreekt en de andere week is het een inhoudelijke gezelligheidsavond. Daarnaast gaan we vaak met elkaar eten, we hebben een eigen band die vaak optreedt en na de maaltijd is er een spreker en gaan we borrelen. We gaan weekenden weg, organiseren een gala en doen mee aan de Batavierenrace. Daarnaast hebben we regelmatig een open avond, zodat mensen met ons kunnen kennismaken. 11 juni staat de eerstvolgende gepland.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Enschede?

“Bij ons is het geloof wel een belangrijk onderdeel van wie we zijn en dat dragen we ook uit. Zo hebben we met Pasen paaseitjes uitgedeeld en daarbij mensen laten weten waar Pasen voor staat. Dat deden we ook samen met andere Navigator-leden van andere verenigingen in Nederland. Daarmee hebben we een landelijk verbond, en dat heeft ook niet elke studentenvereniging. Daarnaast geven we ook graag terug aan de maatschappij en hebben we een samenwerking met stichting Present. Het is geen verplichte activiteit voor leden, maar het is een optie om te helpen bij het opknappen van het huis van een ander."

Navigators Studentenvereniging Enschede trefavond 2019

Navigators Studentenvereniging Enschede in het kort

Christelijke studentenvereniging Saxion-stad: Enschede Geschat ledenaantal: 100 Over de leden: 70 procent is UT-student, 30 procent is Saxion-student

Over de studentenvereniging

Navigators Studentenvereniging Enschede (NSE) combineert het christelijke geloof met studentencultuur. “Bij ons vind je diepgang, uitdaging en vriendschappen”, aldus de website van de vereniging. NSE is één van de vier christelijke studentenverenigingen in Enschede. Leden komen vanuit verschillende kerkelijke achtergronden. Elke dinsdag houden ze een verenigingsavond. Om de week is er een trefavond, waarbij de hele vereniging bij elkaar komt voor een maaltijd, spreker en borrel. De andere weken is er een kringavond, waarbij de vereniging in kleinere groepjes eet en bijbelstudie wordt gedaan. Naast deze vaste avonden zijn er ook nog diverse gezellige activiteiten.

Website Navigators Studentenvereniging Enschede
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!