Nescio Joost Domhof 2019

Studentenvereniging voorgesteld: Nescio

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Dit keer: Nescio in Deventer. Secretaris Joost Domhof, derdejaars student International Business and Management Studies, vertelt over hun laagdrempelige studentenvereniging.

Wat is Nescio voor studentenvereniging?

“We zijn één grote vriendengroep die studentikoze dingen samen doen. Nescio is laagdrempelig, wat inhoudt dat er mensen zijn die heel actief betrokken zijn, maar dat er ook mensen lid zijn die niet altijd aanwezig zijn. Heerlijk die vrijblijvendheid, want er zijn geen zware verplichtingen: alleen de kennismakingsborrel. Ook heel praktisch, want niet iedereen woont op kamers in Deventer bijvoorbeeld. Natuurlijk kennen de mensen die heel actief zijn elkaar wel heel goed en zij ondernemen ook andere zaken, zoals sporten, samen. En word je lid van een studentenvereniging dan heb je er een heel netwerk bij. Kan heel handig zijn, bijvoorbeeld als je naar een kamer zoekt.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

“We hebben geen jasje-dasje cultuur. Het bestuur draagt ook vaker de herkenbare rode jasjes dan een stropdas. Op een algemene ledenvergadering of bij een gala dan dragen we wel een net pak natuurlijk. Maar het is meer profilering van het bestuur dan dat het een harde vereiste is. We hebben als studentenvereniging een drietal disputen zonder dispuutshuizen: een voor vrouwen, een voor mannen en een gemengd dispuut. En met deze disputen kun je wel spreken van een studentikoos karakter, maar zonder dat het storend wordt. We willen namelijk wel dat het blijft passen met de redenen waarom we ooit zijn opgericht: gelijkheid en diversiteit.”

Wat voor activiteiten organiseert jullie vereniging?

“We hebben elke woensdag een borrel in De Tijd in Deventer. We gaan twee keer per jaar op kamp, maar ook dat is geen verplichte activiteit. Alle open activiteiten melden we op onze Facebook-pagina. Daarnaast doen we meestal wel mee aan de Batavierenrace, organiseren we feestjes en in elk geval jaarlijks een gala waarbij de opbrengst naar een goed doel in Deventer gaat.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Deventer?

“Deventer heeft maar twee verenigingen. Pro Deo, de christelijke hbo-vereniging waarmee we een broederschap hebben, en Nescio. Wij hebben een open karakter waar iedereen van elke opleiding en achtergrond welkom is. Daarnaast hebben we het afgelopen jaar tijdelijk een ledenstop gehad, omdat we steeds groter werden en we daar als bestuur even goed zaken voor op een rij moesten zetten: je wilt niet dat de vereniging aan zijn eigen succes ten onder gaat. Maar dat is gelukt en zijn we klaar voor de toekomst.”

En heeft Nescio nog wat te wensen voor de toekomst?

“Een eigen sociëteit zou wel erg praktisch en wenselijk zijn. Zodat overdag studenten ook een plek in de binnenstad hebben om samen te komen, zowel in verenigingsverband als zonder, om te studeren en een plek waar activiteiten gehouden kunnen worden. Natuurlijk zitten daar ook moeilijkheden aan, maar het studentenleven in Deventer verdient een eigen sociëteit. Het draagt bij aan het imago studentenstad voor de stad, hogeschool en ons als vereniging.”

Nescio in het kort

Studentenvereniging gericht op studenten in hbo en wo met allerlei achtergronden; Saxion-stad: Deventer; Geschat ledenaantal: 130; Over de leden: 95 procent van de leden is Saxion-student

Over de studentenvereniging

In de zomer van 2013 besloten zeven studenten een studentenvereniging in Deventer op te richten. Ze wisten van het bestaan van de christelijke studentenvereniging in Deventer (Pro Deo) maar ze misten een vereniging die voor alle studenten toegankelijk was. In september werd Nescio opgericht met de kernwaarden: broederschap, gelijkheid, betrokkenheid en diversiteit. Na een tweetal jaren in Brink 20 een onderkomen te hebben gevonden, sloot deze gelegenheid de deuren en sindsdien vinden feesten en borrels plaats bij Feestcafé De Tijd. Meer informatie vind je op de website van de studentenvereniging.

Website studentenvereniging Nescio
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!