VGST Senaat 2019

Studentenvereniging voorgesteld: VGST Enschede

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Dit keer: VGST in Enschede. Praeses Arjan Smilde van de Vereniging voor Gereformeerde Studenten Twente (VGST) vertelt over de vereniging: van het intellectuele aspect tot de huizencultuur.

Wat is VGST voor studentenvereniging?

“VGST is een algemene vereniging en voor mij persoonlijk een hele sociale plek waar iedereen welkom is. Je leert er nadenken over hoe de wereld werkt en wij doen dat met een christelijke achtergrond. Je omschrijft haar het beste aan de hand van onze vier belangrijke pijlers. De eerste is sociaal en dat staat voor zich: gezelligheid en met elkaar. De tweede pijler is christelijk: daar past onze bijbelstudie en lezingen over het geloof onder. De derde pijler omvat het studentikoze karakter van de vereniging: we brassen, hebben eigen VGST-huizen et cetera. En de laatste is de intellectuele pijler: naast je studie ook verdiepen in zaken die niet perse met het geloof of Bijbel te maken hebben.”

Jullie zijn dus studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

“Jazeker. Wij hebben een jasje-dasje cultuur omdat het onder meer duidelijk maakt van welke vereniging je bent en dat je daar dus ook trots op bent deel van uit te maken. Daarnaast brassen we, dat betekent bij ons dat je “inbreekt” in van de 21 VGST-kasten [studentenhuizen, red.] en een kandidaat-senaat-actie uitvoert. Als voorbeeld: vorig jaar lagen we in mijn studentenhuis te slapen terwijl er een groot koffiekopje in de woonkamer werd gebouwd. De actie heeft meestal iets te maken met de letters ‘K’ en ‘S’ in verband met kandidaat-senaat. Het is echt traditie dat je bij ons woont in een VGST-kast. Een enkeling doet dat niet. Daarnaast houden we wel van een grapje op zijn tijd: dus hebben we bij wijze van grap Ome Duo een bedankje gestuurd voor alle studiefinanciering in de vorm van een kratje bier…”

Wat voor activiteiten organiseert jullie vereniging?

“Een heleboel haha, en flink gevarieerd ook. Er zijn lezingen rondom het geloofsthema, maar ook over andere algemene onderwerpen zoals bijvoorbeeld het strafrecht waarbij een rechter dit aan ons uitlegt. Daarnaast hebben we boekbesprekingen, themagroepen met discussies, maar ook is er een keer per week een borrel in Update aan de Stadsgravenstraat. We gaan op weekenden met andere verenigingen, organiseren een liftweekend, maar ook een kleinkunstavond. We doen mee aan de Batavierenrace en nog veel meer.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Enschede?

“Ik denk dat onze kasten, ofwel studentenhuizencultuur, daar onder gerekend mag worden. We zijn een hechte groep. Daarnaast zijn we broeders met de andere christelijke verenigingen in Enschede: Alpha, RSK en NSE en zijn we onderdeel van een landelijk verbond, de VGS-Nederland, waarmee we eens per jaar bij elkaar komen tijdens een congres met lezingen en gezelligheid.”

En heeft VGST nog wat te wensen voor de toekomst?

“We zijn erg tevreden met hoe het nu is. De leden mogen blijven komen en blijven genieten van de vereniging die we zijn. Voortbestaan, niet dat dit in het geding is, is onze wens.”

VGST in het kort

Studentenvereniging gericht studenten die actief bezig zijn met of geïnteresseerd zijn in het christelijke geloof; Saxion-stad: Enschede; Geschat ledenaantal: 80; Over de leden: 70 procent is wo-student, 30 procent van de leden is hbo-student

Over de studentenvereniging

De Vereniging van Gereformeerde Studenten in Twente (VGST) is een actieve vereniging met als doel om een christelijke inhoud te geven aan het studentenleven. Dat houdt in dat er om de week Bijbelstudie is, lezingen worden gehouden, groepen zich verdiepen in onderwerpen buiten de studie. “Zo ontwikkel je samen met andere christenen je geloof en je kijk op de wereld’, aldus de vereniging op haar website. “En gelukkig zijn we niet alleen maar serieus.”

Website studentenvereniging VGST
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!