Onderwijs

Eerste studenten Ondernemerschap en Retail Management ‘nieuwe stijl’ studeren af

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Niet alleen een adviesplan schrijven voor een bedrijf of je eigen onderneming, maar deze ook daadwerkelijk uitvoeren. Deze maand studeerden de eerste studenten Ondernemerschap en Retail Management (ORM) op deze manier af.

“Eerder was een student tijdens het afstuderen een half jaar bezig met onderzoek en het schrijven van een adviesplan,” vertelt Auke Wolfs, teamcaptain leerjaar 3 & 4 van ORM. “Maar bleef het daar vervolgens bij. Vier jaar geleden hebben we bepaald dat een student een heel jaar gaat afstuderen en ook daadwerkelijk bezig gaat met de implementatie van zijn of haar advies.” Dat was niet de enige verandering. Studenten werken niet meer met één afstudeerbegeleider. “Maar ze worden in kleine groepen gecoacht door een coach, maar ook door elkaar. In die dingen zit vooral het grote verschil.”

Wolfs is trots op de eerste lichting studenten die via deze weg is afgestudeerd. “Dat is helemaal te gek. Niet alleen de studenten zijn trots op zichzelf, maar ook de coaches en de betrokken bedrijven. Die bedrijven zijn erg enthousiast over deze nieuwe wijze. We hebben er vertrouwen in dat we hiermee, ook met het oog op duurzaam ondernemerschap, de goede weg hebben ingeslagen.”

(tekst gaat verder onder de quote)

Halverwege het jaar kwam ik erachter dat ik met mijn idee echt dingen anders kon gaan doen, dat ik mijn eigen eisen en randvoorwaarden kon stellen over hoe ik als ondernemer mijn bedrijf wil gaan leiden. Dit jaar was voor mij een te gekke manier om hiermee te starten.

ORM-student Kaj van Gool over zijn afstudeerjaar

Voedselverspilling

Voor veel studenten geldt met de nieuwe regeling dat het laatste jaar van de opleiding tegelijk het eerste jaar van hun eigen bedrijf betekent. Zo ook voor Daniël Weyl (foto), die een eigen bedrijf is gestart om voedselverspilling tegen te gaan. “Ik was al langer bezig met het inkopen en verkopen van overstock,” vertelt hij. “Bijvoorbeeld diepvriespizza’s die producenten over hebben en waar geen bestemming voor gevonden is. Ik vind het zonde als deze de verbrandingsoven in gaan.” Bij Saxion kon hij zijn bedrijf naar een hoger plan brengen. “Daarvoor moest ik diep gaan, want ik ben vooral een doener en analyseren, beredeneren en onderbouwde keuzes maken doe ik niet van nature. Dit heb ik het afgelopen jaar geleerd en daardoor ben ik met mijn bedrijf echt klaar voor de toekomst.”

Shirts on demand

Ook Kaj van Gool heeft het afgelopen jaar niet stil gezeten. Zijn drijfveer om de kledingindustrie op zijn kop te zetten, heeft hij uitgewerkt in een kledingconcept waar in eerste instantie shirts on demand in Europa worden gemaakt. Dus geen massaproductie in een derdewereldland, maar een proces waarbij gebruik wordt gemaakt van duurzame materialen. “Zo halverwege het jaar kwam ik erachter dat ik met mijn idee echt dingen anders kon gaan doen, dat ik mijn eigen eisen en randvoorwaarden kon stellen over hoe ik als ondernemer mijn bedrijf wil gaan leiden. Dat was een enorme boost en ik kwam echt in een soort flow terecht. Ik heb nog een lange weg te gaan, maar dit jaar was voor mij een te gekke manier om hiermee te starten.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.