Tim Lammers Commerciele Economie Dinopark Twente Airport

Oud-student Tim Lammers laat dino’s herleven op Vliegveld Twente

Thomas Busschers
Thomas Busschers Leestijd Minuten

Tim Lammers (34), oud-student Commerciële Economie en marketing manager bij Burgers’ Zoo, zag een kans toen hij hoorde dat 57 dino’s die bij de dierentuin waren tentoongesteld naar de opslag terug gingen. Het resultaat: komend zomer komt Jurassic Park tot leven voor basisschoolkinderen op de voormalige vliegbasis Twenthe. “Ik ben een ondernemende marketeer, maar ik had niet verwacht dat het zo groot zou worden.”

Zeg Tim, hoe kwam je op het idee om een dinopark op een oude vliegbasis neer te zetten?

“Het stond altijd al op mijn bucketlist om een evenement of activiteit te organiseren voor kinderen. En zelf heb ik ook altijd al wat met dino’s gehad in de tijd dat Jurassic Park in de bioscoop was natuurlijk. Bij mijn huidige baan worden we vrij gelaten om te ondernemen binnen de onderneming. Toen ik bij mijn werk in de dierentuin in aanraking kwam met deze dinosaurussen ging er bij mij een lampje branden. Daar kan ik wel wat leuks mee organiseren voor kinderen, dacht ik. Dit is een kans die ik ga pakken. En dat heb ik gedaan.”

Kan je iets meer vertellen over het concept van het dinopark?

“Ja hoor. Er staan 57 dinosaurussen, die kunnen bewegen en geluid maken, verspreid en soms zelfs verstopt op een deel van de vliegbasis. We hebben eieren en skeletten laten maken van piepschuim. Alles om zo veel mogelijk beleving te creëren voor de kinderen. Het verhaal is dat doctoren jarenlang bezig zijn geweest met het klonen van dino’s op de vliegbasis. De kinderen onderzoeken op twee verschillende niveaus in het dinopark: aan de hand van een speurtocht leren ze veel meer over de dinosaurussen. Zo is er een doolhof, maar kunnen ze ook dinovoetstappen volgen. Alles is heel interactief en er zijn dus ook acteurs bij betrokken.”

En wat vindt er achter de schermen allemaal plaats?

“Pff, dat is een lange lijst, want we hebben met een groot team veel werk verzet. Alle dino’s moesten natuurlijk over de snelweg naar Twente vervoerd worden. Dat was een onderneming en een prachtig gezicht op de snelweg natuurlijk. Ook is het een flinke klus om alles hier aan te sluiten en in te richten. Zo hebben we bijna 4,5 kilometer aan elektrische kabels gebruikt. Daarnaast is er veel overlegd met allerlei regionale partners. Ik wilde namelijk ook dat het echt een regionaal feestje wordt.”

Je krijgt flink wat media-aandacht met je concept…

“Dat hoort natuurlijk ook bij de aard van het beestje. Daar heb ik natuurlijk voor geleerd. En het mooie is dat de media-aandacht het concept heel mooi versterkt. Na een publicatie in de regionale krant ging het ineens als een trein: steeds meer lokale ondernemers haken aan. Zo maakt een pannenkoekenrestaurant een dinopannenkoek en komt er bij een bekende restauranthouder een giga dinohamburger op de kaart. Zo groot had ik het zelf ook niet verwacht, maar iedereen wil graag aanhaken bij dit regionale concept.”

En de manier waarop je het qua marketing hebt ingestoken heb je natuurlijk bij Saxion geleerd?

“Een groot deel komt uit de lessen in de praktijk, bij de bedrijven waar ik heb gewerkt en nog steeds werk. Maar toen ik het idee voor het dinopark moest gaan vormgeven, daarvoor moest een businessplan komen. Hoe ik dat maakte, heb ik bij Commerciële Economie geleerd. Je moet je idee anders gaan benaderen, cijfers kloppend krijgen en dan ga je pas ondernemen.”

Heb je nog een tip voor studenten die afstuderen?

“Ga aan het werk bij een bedrijf. Maak fouten in de tijd van een ander en leer ervan. Dat is hoe ik heel veel kennis en ervaring nog heb opgedaan na mijn studie. Ik heb ook wel veel geluk dat ik die vrijheid krijg van mijn werkgever. Maar die fouten waar ik van leerde zijn wel de reden waarom ik deze droom van mijn bucketlist kan afvinken.”

Thomas Busschers

Razende reporter binnen Saxion - creatief met video en geluid. Vind je camerajournalist Thomas niet achter de lens, dan staat 'ie wel voor een groot publiek muziek te draaien!

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!