AEGEE Enschede bestuur 2019

Studentenvereniging voorgesteld: AEGEE Enschede

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Dit keer: AEGEE-Enschede. Voorzitter Guus Holst vertelt over het open karakter van de vereniging en hoe ze zich onderscheiden van de andere studentverenigingen in Enschede.

Wat is AEGEE voor studentenvereniging?

“We zijn een open studentenvereniging, dat betekent dat we een open karakter hebben. Leden van onze verenigingen zijn aanwezig omdat ze aanwezig willen zijn, het is niet verplicht. We hebben geen geforceerde cultuur, of corporale achtergrond. Als eerste- of nuldejaars word je bij binnenkomst meteen welkom geheten, zodat je je ook meteen thuis voelt. Ook belangrijk: een studentenvereniging is niet alleen maar zuipen en prominent doen. Die misconceptie had ik in mijn eerste jaar. Er zit nog een hele andere kant aan.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

“Geen jasje-dasje, al loopt het bestuur bij bepaalde gelegenheden wel in pak. En studentikoos, als je daaronder kan verstaan dat je een eigen sociëteit hebt, dan zijn we dat. We hebben activiteiten die op studenten en je studententijd gericht zijn, wat betekent dat je veel ruimte hebt om je te ontwikkelen: er zijn namelijk veel commissies waar je in plaats kan nemen. En ook daarin zit een verschil in zwaarte, sommige commissie plan je eenmalig een feest of activiteit, bij andere organiseer je alle activiteiten tijdens de introductie of bouw je de website. Het is maar net waar jij je goed bij voelt.”

Wat voor activiteiten organiseert jullie vereniging?

“Elke dinsdag is kroegavond, dan is er vaak een borrel nadat er een activiteit zoals paintballen is geweest. Open feesten, cantus met Sinterklaas: Sintercantus, kamp, gala, introductie-activiteiten tijdens de algemene introductieperiode voor studenten. Niet te verwarren met het HAIP, Het After Intro Programma, dit vindt plaats na bovengenoemde introductieperiode en dit is meer gefocust op het leren kennen van de vereniging met nog steeds open activiteiten.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Enschede?

“Belangrijk is dat je je kan ontwikkelen tijdens de studententijd. Zo is er tijdens de kroegavond altijd een kroegpraatje waarin verteld wordt wat de afgelopen week is gebeurd. Commissies presenteren dan ook vaak hun plannen of voortgang. Soms moet je uit je comfortzone worden gehaald om te groeien. Daarnaast hebben wij veel contact met onze zusterverenigingen in Europa. Elke zomer is er een Summer University. En dit jaar organiseren wij deze. We komen dan samen met mensen uit andere landen en leren van elkaar.”

En heeft AEGEE nog wat te wensen voor de toekomst?

“De huidige leden van AEGEE-Enschede waarderen de vereniging heel erg om zijn open houding naar naar elkaar en uitdaging zowel in studie als in avontuur. Dit is een fijne basis om op terug te vallen na een lange dag studeren. We denken dat hier meer mensen baat bij zouden hebben dan dat we op dit moment bereiken. Voor de toekomst wensen we dus om dit te delen met alle studenten, die meer willen.”

AEGEE in het kort

Studentenvereniging gericht; Saxion-stad: Enschede; Geschat ledenaantal: 300 Over de leden: het grootste deel is wo-student, circa 17 procent van de leden is hbo-student.

Over de studentenvereniging

AEGEE Enschede is een open studentenvereniging in Enschede. Op de website van de vereniging staat dat iedereen er zijn plek kan vinden en maak je vrienden voor het leven. Activiteiten zijn er volop: er is elke week iets te doen in de kroeg Asterion (in De Pakkerij op de Oude Markt) en beloven ze gave avonturen via het Europese netwerk van de studentenvereniging.

Website AEGEE Enschede
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!