Bestuur studentenvereniging Audentis Enschede 2019

Studentenvereniging voorgesteld: Audentis Enschede

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Dit keer: Audentis uit Enschede. Voorzitter Pim de la Fuente vertelt niet over de mores, maar wel over ’t Gat in de Markt en hun extra grote bar in de Pakkerij.

Wat is Audentis voor studentenvereniging?

“Een hele open studentenvereniging. De enige voorwaarde om lid te worden is dat je de kennismakingstijd succesvol doorloopt. Je begint in Enschede met op kamers wonen in een studentenhuis en om actief te worden tijdens je studententijd. Bij ons ontmoet je een breed scala aan mensen en ben je niet meer alleen. Audentis is een uitlaatklep tijdens je studie, maar ook een manier om je op sociale en professionele manier te ontwikkelen. Als je de studentenvereniging als bedrijf bekijkt, dan kan je bij ons skills leren waar je in je carrière profijt van hebt.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

“We zijn een traditionele vereniging en hebben twaalf verenigingshuizen. Op de kroegavonden hebben we ongeschreven regels, ook wel bekend als de mores. Er zijn dus kledingvoorschriften, maar als we die hier bekend maken dan staan ze zwart op wit en zijn het geen ongeschreven regels meer. Maar kortgezegd, we zijn studentikoos en hebben een jasje-dasje cultuur.”

Wat voor activiteiten organiseert jullie vereniging?

“Een heleboel. Van recruitmentactiviteiten en een ambitiedag tot borrels en feestjes. We hebben veel sub verenigingen. Denk aan een hockeyteam, voetbalteam, schiet- en weerbaarheidsvereniging (ESS ARES), weerbaarheidsvereniging. Er zijn ook introductieactiviteiten, jaarclubvorming, dies natalis, gala, open feest, feest op een rondvaartboot, na-tentamenfeesten, deelname aan de Batavierenrace, dispuutfeestjes. Als je meer wilt weten over onze introductieactiviteiten… kijk op studereninenschede.nl, daar staat alle informatie.

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Enschede?

“We hebben de grootste bar in de Pakkerij. Dat heeft te maken met het feit dat Audentis voortkomt uit een fusie van twee studentenverenigingen. Beide verenigingen hadden een bar in de Pakkerij en bij de fusie zijn deze allebei behouden gebleven voor Audentis. Het is wel gaaf, want als je van de ene bar naar beneden kijkt, kijk je uit over de andere bar. Daarnaast hebben we een ook nog een eigen studentencafé: ’t Gat in de Markt. Na de zomervakantie gaat deze weer open. Er is een fikse verbouwing aan de gang waarbij hij een stuk waterbestendiger is gemaakt. Tot de opening fungeert Bar3 als ’t Gat boven de Markt. Ook hebben we voor leden een eigen studieruimte: De Bul aan de Brammelerstraat. En als we het hebben over onderscheid denk ik toch wel dat Audentis de meest traditionele studentenvereniging in Enschede is. En ook de meest ondernemende. We organiseren echt heel veel activiteiten.”

En heeft Audentis nog wensen voor de toekomst?

“Dat de verbouwing van ’t Gat in de Markt volgens planning verloopt en de kroeg ook waterbestendig de toekomst in kan. Zodat wanneer Enschede onder water staat het bij ons niet onderstroomt ter hoogte van het barblad. Een andere wens is dat Audentis meer betekent voor de maatschappij door vrijwilligersacties en het ondersteunen van goede doelen.”

Audentis in het kort

Studentenvereniging gericht op studenten met alle achtergronden; Saxion-stad: Enschede; Geschat ledenaantal: 450; Over de leden: 60-70 procent is wo-student, circa 30-40 procent van de leden is hbo-student.

Over de studentenvereniging

Het DSCC/DJCR Audentis et Virtutis, beter bekend als Audentis is een van de oudste gezelligheidsverenigingen in Enschede. De Latijnse naam betekent ‘Voor hij die durft en moedig is’. Leden heten Audentianen en zijn volgens de vereniging studenten die uitdaging zoeken naast hun studie en die zich inzetten voor een schitterend studentenleven in Enschede. Op haar website noemt Audentis vier karaktereigenschappen die overal in de vereniging naar voren komen: traditioneel, veelzijdig, ondernemend en toonaangevend.

Website studentenvereniging Audentis
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!