Studentenvereniging RSK Enschede bestuur 2018 inclusief mascotte

Studentenvereniging voorgesteld: RSK Enschede

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Dit keer: Reformatorische Studenten Kring (RSK) Enschede. Voorzitter Jonathan van Ginkel vertelt onder meer over maatschappelijke betrokken zijn en de oranje RSK mascotte als brasobject.

Wat is RSK voor studentenvereniging?

“We zijn van de christelijke studentenverenigingen de kleinste, maar daardoor zijn we ook een hele hechte vriendenkring. Vanwege de grootte van de vereniging zijn de meesten ook actief lid, niet omdat het moet maar omdat ze het leuk vinden om te doen. En voor ieder is er wel wat wils om te doen. Toen ik in Enschede ging studeren was ik op zoek naar een kamer en kwam ik via de verenigingshuizen in een warm bad terecht. RSK bewijst dat je ook prima christen kan zijn in je studententijd.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

“We zijn wel studentikoos, maar hebben niet echt een jasje-dasje cultuur. Leden komen niet in pak, maar het bestuur wel. We hebben geen sociëteit, maar wel een huizencultuur. De borrel na activiteiten is dan ook vaak in studentenhuizen van RSK-leden. Daarnaast brassen [het ontvreemden van een verenigingsobject door een andere vereniging om banden tussen de verenigingen aan te halen, red] we ook met andere verenigingen. En we hebben ook wel een mores prediker, iemand die de ongeschreven regels van de vereniging probeert te handhaven. Deze velt bijvoorbeeld achteraf een oordeel over brasacties of deze geoorloofd zijn of niet.”

Wat voor activiteiten organiseert jullie vereniging?

“Elke dinsdagavond is er kringavond. Ook is er zes keer per jaar een studieavond, daarbij wordt gefocust op een onderwerp zoals bijvoorbeeld ethiek of wetenschap en de Bijbel. Daarnaast bezoeken we conferenties van onze landelijke Ichthus en C.S.F.R.-verbanden. Eens per ongeveer twee weken houden we op donderdagavond een verenigingsmaaltijd in een zaaltje bij de Opstandingskerk in Twekkelerveld. Na de maaltijd is er een lezing of iets actiefs. We vinden het belangrijk dat serieuze zaken worden afgewisseld met ontspanning. Dat merk je ook tijdens de gezamenlijke weekenden: introweekend en voorjaarsweekend. Daarnaast is er een keer per jaar, samen met het broedernetwerk chOOSE, een gezamenlijke kringavond met maaltijd en een kleinkunstavond. Natuurlijk organiseren wij als studentenvereniging ook een gala en doen we mee aan de Batavierenrace en is er regelmatig een sportavond georganiseerd door de sportcommissie.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Enschede?

“Onze verenigingskleur is oranje, een vaderlandslievende kleur en erg herkenbaar, haha. Onze mascotte is een niet te missen oranje leeuw met RSK op de buik geschreven. We zijn een van de weinige verenigingen met een mascotte en de leeuw gaat eigenlijk ook bijna altijd mee naar conferenties. Het is ook een gewild brasobject voor andere verenigingen. Ook onderscheidend is dat wij een tafelpraeses hebben. Bij tafelgesprekken tijdens een maaltijd leidt deze persoon het gesprek door mensen om de beurt het woord te geven. Als er dan een discussie is over bijvoorbeeld welk biermerk in de studentenstad moet zijn, vat de tafelpraeses het gesprek samen, trekt de conclusies en zorgt ervoor dat het gesprek ordelijk verloopt. Het is echt ludiek bedoeld en om bepaalde studententradities in ere te houden.”

En heeft RSK nog dromen?

“Het afgelopen jaar wilden we als vereniging meer maatschappelijk betrokken zijn. Dit hebben we bereikt door met de hele vereniging vrijwilligerswerk te doen via stichting Present in de stad Enschede. Met elkaar knapten we een huis op. Een mooi manier om zoiets te kunnen betekenen voor onze naasten in Enschede.”

RSK in het kort

Studentenvereniging gericht; Saxion-stad: Enschede; Geschat ledenaantal: 60; Over de leden: 79 procent is wo-student, circa 20 procent van de leden is hbo-student en er is ook een mbo-student lid.

Over de studentenvereniging

De Reformatorische Studenten Kring (RSK) is een mix van christelijke studenten met verschillende kerkelijke achtergronden. Het christelijke karakter vindt je terug in de activiteiten en de manier waarop de leden met elkaar omgaan, aldus de vereniging op haar website. Wekelijks is er een kringavond op dinsdagavond, daarnaast vinden er lezingen, studiekringen over een specifiek onderwerp plaats maar ook andere avonden waarop leden met elkaar in gesprek gaan en nadenken over Gods woord.

Website RSK Enschede
Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!