Bestuur en kandi-bestuur J&SV Exaltio Enschede 2019

Studentenvereniging voorgesteld: J&SV Exaltio Enschede

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Studeren is meer dan alleen kennis opdoen. Je maakt ook deel uit van het studentenleven en daar komen nog wat keuzes bij kijken, zoals het wel of niet lid worden van een studentenvereniging. Daarom stellen wij ze aan je voor, zodat jij als (toekomstige) student weet wie ze zijn. Dit keer: Exaltio in Enschede. Bestuursleden Carmen Dekkers en Didre Schutte vertellen over de vereniging: van Engelse voertaal tot wat Pride voor de vereniging betekent.

Wat is Exaltio voor vereniging?

Didre: “Het is een vereniging met een hele brede doelgroep. We richten ons op LHBT+ jongeren en studenten in Enschede.” Carmen: “Concreet betekent dit dat leden tussen de 18 en 28 jaar zijn. Onze voertaal is Engels, omdat tot wel veertig procent van onze vereniging internationaal is.” Didre: “Het belangrijkste is echter dat het een veilige en gezellige plek is voor LHBT+ jongeren en studenten, maar hetero’s zijn zeker ook welkom.”

Zijn jullie studentikoos, ofwel hebben jullie een jasje-dasje cultuur?

Didre: “We zijn wel een beetje studentikoos. Althans dat begint steeds meer te komen. We hebben contact met onze zusterverenigingen elders in Nederland en daar hebben we een beetje afgekeken hoe we wat studentikozer konden zijn.” Carmen: “Nu hebben we onze eigen proost. Dus als iemand tijdens een borrel de proost inzet, valt iedereen daarna bij en is het een hoop geschreeuw, haha. Maar het is niet zo dat we alcoholgebruik aanmoedigen of ontgroeningen hebben of iets dergelijks. Zeker niet zelfs. Iedereen maakt zijn eigen keuzes.”

Wat voor activiteiten organiseert jullie vereniging?

Carmen: “Om de week is er een borrel in café Stonewall aan de Walstraat. De andere week is er een andersoortige activiteit, zoals een spelletjesavond of een filmavond.” Didre: “Er zijn ook wel eens serieuzere activiteiten als een lezing of een praatje over de geschiedenis van onze community, maar tachtig procent van onze activiteiten is gericht op gezelligheid.”

Hoe onderscheiden jullie je van andere studentenverenigingen in Enschede?

Didre: “We zien onszelf niet als de andere studentenverenigingen. We zijn een community voor een doelgroep die zich vaak elders niet begrepen voelt. Sommige van onze leden worstelen met verschillende aspecten in hun leven als hun identiteit en hebben mensen met gedeelde interesses nodig om hierover te kunnen praten. Een deel van onze leden is bijvoorbeeld nog zoekende naar hun seksuele voorkeur of geaardheid. Daar kunnen ze met hetero klasgenoten niet over praten. Dat kan bij ons wel, maar het is geen must.” Carmen: “We vragen hier ook niet naar bij het lidmaatschap. We vragen alleen naar een voorkeursaanspreekvorm.”

En heeft Exaltio nog wat te wensen voor de toekomst?

Didre: “We willen heel graag blijven groeien als vereniging. Ook in naamsbekendheid eigenlijk wel. Het is daarbij handig dat de interne structuur meegroeit. Zodat we wel aandacht voor individuele leden kunnen hebben en iedereen zich welkom en thuis blijft voelen.”

Exaltio in het kort

Vereniging gericht op LHBT+ jongeren en studenten Saxion-stad: Enschede; Geschat ledenaantal: 90; Over de leden: 40 procent van de leden is internationaal; het is een mengelmoes van studenten van het mbo, hbo en wo.

Over de studentenvereniging

Exaltio is een vereniging gericht op jongeren en studenten die lesbisch, gay, bi of transgender zijn of een aanverwante seksuele of genderidentiteit hebben. “Het is belangrijk dat er voor deze groep een prettige en vertrouwde offline-omgeving is waar het geen enkel probleem is om jezelf te zijn”, aldus de vereniging over zichzelf op haar website. Naast gezelligheid biedt Exaltio ook platform om op een ongedwongen manier andere LHBT+jongeren te ontmoeten en een luisterend oor.

Pride week

Deze week (vanaf 29 augustus 2019) is het Pride week. Exaltio vindt het belangrijk dat de maatschappij zich bewust is van wat pride voor de LHBT+ gemeenschap betekent. “Heel vaak hebben mensen het idee dat het een gezellige verkleedpartij is en dat het gaat om acceptatie van de samenleving. Sommigen vinden het helemaal niet goed voor de beeldvorming”, vertelt Didre Schutte. “Daar draait het voor ons helemaal niet om. Het is voor ons ontstaan als een herinnering aan de Stonewall-rellen in de Verenigde Staten. Daar werd de gay community onderdrukt door de staat en de politie. Stonewall was een café waar de gay community samenkwam. Meestal als de politie lucht kreeg van deze bijeenkomsten vluchtten de mensen weg, maar op een dag besloten ze dit niet meer te doen en boden ze weerstand en overwonnen ze van de politie. Voor ons als vereniging is Pride week dan ook een moment dat je kan laten zien wie je bent. Dat je het recht hebt om jezelf te zijn en dat je jezelf accepteert.”

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!