Verspillingsvrije week: dit is hoe jij voedselverspilling tegengaat
Studentenleven

Verspillingsvrije week: dit is hoe jij voedselverspilling tegengaat

Beschimmeld brood of zuivel met een verdacht geurtje: in Nederland wordt elk jaar per persoon zo’n 40 kilo eten verspild. Vandaag begint de Verspillingsvrije week en daarom geven we jou zes tips hoe jij als student verspilling tegen kunt gaan.

Weet wat je in huis hebt

De kans is groot dat je vaak gelijk na college even langs de supermarkt gaat om boodschappen te doen. Kijk daarom ’s ochtends alvast wat je al in huis hebt en maak een lijstje. Dit voorkomt dat je iets koopt wat je allang in de voorraadkast hebt staan. Waar je rijst en pasta natuurlijk zo goed als onbeperkt kunt inslaan, kun je verse groenten het beste twee keer per week kopen.

Kook op maat

Het is een welbekend fenomeen: dacht je in eerste instantie veel te weinig rijst in de pan te hebben gedaan, blijk je nadat het gekookt is drie studentenhuizen te kunnen voeden. Gebruik daarom voor het afmeten voortaan een koffiekopje (bij voorkeur elke keer dezelfde), zodat je de volgende keren weet aan hoeveel rijst je voldoende hebt. Of koop gewoon een weegschaal, voor bijvoorbeeld de pasta.

Bewaar restjes

Heb je dan toch, bewust of onbewust, te veel gekookt? Bewaar dan de restjes! In de vriezer blijft etenswaar heel lang houdbaar en mocht je die niet hebben, gebruik dan de koelkast. Het is dan echter wel aan te raden om het eten nog dezelfde week op te eten. Met stickers kun je per bakje aangeven wat erin zit en wanneer je het in de koelkast hebt gezet. Zet de bakjes goed in het zicht, zodat je ze niet vergeet!

Stel een kliekjesdag in

Vergeet je toch vaak de restjes op te eten en gooi je ze dan alsnog weg? Stel dan een vaste kliekjesdag in. De zondag is daar vaak uitermate geschikt voor. Een restje pasta pesto en wat spareribs, gecombineerd met een halve maaltijdsalade: heerlijk toch?

Negeer de ‘tenminste houdbaar tot-datum’

En dat is niet zo rebels als het klinkt Deze datum betekent namelijk wat anders dan de ‘te gebruiken tot-datum’, die vertelt wanneer de laatste dag is dat je het voedselwaren kunt consumeren. De fabrikant garandeert bij ‘tenminste houdbaar tot’ namelijk de kwaliteit van zijn product tot de vermelde datum. Hierna kan de kwaliteit van het product achteruitgaan, maar is het vaak nog steeds geschikt voor consumptie. Controleer dus goed wat voor soort datum op het product staat!

Too Good To Go

Mocht je wel wat hulp kunnen gebruiken in je strijd tegen verspilling, dan kun je de app Verspillingsvrije coach downloaden in de Google Play Store of App Store. Hier vind je slimme tips en toffe challenges waarmee je eten én geld bespaart. Een andere goede tip is de Too Good To Go-app (Google Play Store, App Store). Hier kun je verse etenswaren opkopen van aangesloten supermarkten en horeca-bedrijven. Zo koop je al voor vier euro een magic box van de in Saxion gevestigde AH to go of FoodCity, die je na sluitingstijd direct op kunt halen. Ook de Break Corner, gevestigd aan het Stationsplein in Enschede, is aangesloten bij deze app, evenals veel andere bedrijven uit Enschede, Deventer en Apeldoorn.