PERS_X1B8870_Jerome Wassenaar.jpg

Belgen winnen Solar Challenge, Solar Team Twente wil vrijdag finishen

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Agoria Solar Team heeft in Australië de Bridgestone World Solar Challenge gewonnen. Nadat Solar Team Twente woensdagnacht al de strijd moest staken, viel een dag later met Vattenfall uit Delft ook de nieuwe koploper uit, waarvan de Belgen profiteerden. Solar Team Twente wil vrijdag nog wel symbolisch de finishlijn passeren.

Solar Team Twente startte sterk aan Solar Challenge en haalde al snel de vier voorste ploegen in. De studenten van Saxion en Universiteit Twente begonnen woensdagnacht ook de vierde race als koploper, maar zagen hun zonneauto RED E door een windvlaag van de weg geblazen worden en konden daardoor niet meer verder rijden.

Ook Vattenfall valt uit

Concurrent Vattenfall uit Delft nam hierdoor de koppositie over en leek de race te gaan winnen, totdat ook zij een dag later noodgedwongen de strijd moesten staken doordat hun wagen in brand vloog. Bij zowel Solar Team Twente als Vattenfall Solar Team raakte niemand gewond, maar was de verslagenheid groot. Agoria Solar Team uit het Belgische Leuven profiteerde van het uitvallen van de titelfavorieten en mag zich nu wereldkampioen noemen.

Finish

Solar Team Twente wil vrijdag alsnog de finishlijn passeren in Adelaid. Of dit met of zonder zonneauto RED E gaat gebeuren, is nog niet bekend.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.