rainbow-flag-4426296_960_720.jpg

Saxion organiseert voorstelling tijdens Regenboogdagen in Enschede

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Vrijdag 11 oktober is het wereldwijd Coming Out Day: een dag die in het teken staat van het uitkomen voor je seksuele geaardheid of genderidentiteit. Dinsdag tot en met zondag zijn het daarom de Regenboogdagen in Enschede en ook bij Saxion wordt er aandacht besteed aan dit onderwerp.

Enschede was in 2008 een van de eerste Nederlandse steden die zich omdoopte tot Regenboogstad, waar samen wordt gewerkt aan het vergroten van sociale acceptatie en veiligheid van onder meer lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transpersonen en mensen met een interseksuele conditie (LHBTI+). In het kader hiervan zijn rond de wereldwijde Coming Out Day de Regenboogdagen in het leven geroepen in Enschede.

‘Pokerface, speel jij met je identiteit?’

Bij Saxion wordt op verschillende manieren aandacht besteed aan Coming Out Day. Naast dat het Epi Drost-gebouw de hele week gehuld zal zijn in de regenboogkleuren en de regenboogvlag zal wapperen voor de gebouwen in Enschede en Deventer, komt acteur, zanger en presentator Raymi Sambo vrijdag samen met vier acteurs een aantal scenes spelen uit zijn nieuwe voorstelling Poker. Vanuit deze scenes wordt ingegaan op identiteit en de rol die je daarmee speelt. Het programma ‘Pokerface, speel jij met je identiteit?’ vindt van 13.30 uur tot 16.00 plaats in het Harry Bannink Theater (in het hoofdgebouw in Enschede) en is voor iedereen toegankelijk.

Voorstellingen en evenementen

Van dinsdag tot en met zondag zijn er ook in de rest van Enschede allerlei voorstellingen bij te wonen en evenementen te bezoeken. Zo staat er op dinsdag een informatiestand op het Van Heekplein, is op woensdag de Kick-Off in het Metropool Muziekcafé met het vrouwenteam van FC Twente, kun je donderdag luisteren naar verhalen van LHTBI+’ers en kun je vrijdagochtend ontbijten in het stadhuis. Zaterdagavond is er bovendien een karaokeavond in café Stonewall, waarna op zondagmiddag de mogelijkheid bestaat om met elkaar in gesprek te gaan in de Ontmoetingskerk. Dit is echter slechts een kleine greep uit het zeer uitgebreide programma.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Mariecke Kouwenberg

Camerajournalist/videomaker