WhatsApp Image 2019-10-18 at 10.39.06.jpeg

Solar Team Twente passeert finishlijn in Adelaide

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Zonneauto RED E van Solar Team Twente is vrijdagochtend de finishlijn gepasseerd van de Bridgestone World Solar Challenge. Het team met studenten van Saxion en Universiteit Twente moest woensdag de strijd noodgedwongen staken na een ongeluk, maar wist de wagen zo op te lappen dat deze toch nog symbolisch kon finishen.

Foto: Martina Ketelaar

Zaterdag begon de challenge in Australië relatief goed voor het Twentse team met een vijfde plek tijdens de kwalificatie. Tijdens de eerste etappe op zondag werden vervolgens de voorste vier ploegen al snel ingehaald en de koppositie kwam de dagen daarna nauwelijks in gevaar. Woensdag ging het echter mis: een windvlaag blies RED E van de weg en maakte zo een einde aan de droom van Solar Team Twente om voor het eerst de prestigieuze World Solar Challenge te winnen. Toch overheerste wel de trots

Dubbel

De afgelopen dagen werd de zonnewagen opgelapt en vrijdagochtend rond vijf uur Nederlandse tijd kon deze al rijdend en in het bijzijn van alle teamleden de finishlijn in Adelaide passeren. “Het voelt natuurlijk wel een beetje dubbel, omdat we niet officieel geëindigd zijn,” vertelt teamleider Annelies Dekker. “Maar toch was het een heel erg goed gevoel om rijdend over de finish te komen. Daarna zijn we natuurlijk zo hard mogelijk naar de fontein gesprint en ondanks alles wat er is gebeurd, was het toch wel een tof gevoel om met het hele team als afsluiting in de fontein te staan.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.