Nomads: Vera leerde over de Nederlandse cultuur in Zaragoza
Studentenleven

Nomads: Vera leerde over de Nederlandse cultuur in Zaragoza

Veel studenten hebben het op hun bucketlist staan: reizen. Maar waarom wachten tot je je papiertje hebt? Elk jaar slaan tal van Saxion-studenten hun vleugels uit om te studeren in het buitenland. Vera van Wezel, vierdejaarsstudent Creative Business, studeerde een semester in Zaragoza. “Op de Universidad San Jorge (USJ) kon ik vakken volgen die aansluiten op mijn huidige opleiding”.

Hoi Vera, wat heb je precies gedaan tijdens je semester abroad?

“Ik ben van januari tot juni 2019, het tweede semester van mijn derde jaar, in Zaragoza geweest voor mijn minor. Zaragoza is de op vier na grootste stad van Spanje en ligt midden tussen Madrid en Barcelona. Ik mocht mijn vakken zelf kiezen en heb gekozen voor Contemporary Artistic Expressions, Journalism, Photojournalism, English for Media en Intercultural Communication. De lessen werden gegeven in het Engels en naast Erasmusstudenten had ik ook Spaanse klasgenoten die deze vakken volgden. Daarnaast heb ik ook een cursus Spaans gedaan, die werd aangeboden vanuit de universiteit.

Omdat ik de vakken zelf mocht kiezen, had ik ook wat vrijheid in het indelen van mijn lesrooster. Ik zorgde ervoor dat ik drieënhalve dag aaneengesloten naar school ging, wat dus betekende dat ik ook elke week drieënhalve dag weekend had. Genoeg tijd om de omgeving te verkennen, roadtrips te maken en leuke dingen te doen met vrienden.”

Waarom heb je hiervoor gekozen?

“Ten eerste omdat het een kans is die je niet vaak krijgt. Verder wilde ik sowieso graag nog buitenlandervaring opdoen en veel van de wereld zien. Een belangrijke reden voor mij om in mijn eentje naar Spanje te gaan was om mijn sociale vaardigheden verder te ontwikkelen. Waarom ik voor Spanje heb gekozen? Ik was er nog nooit geweest en leek mij een een zonnig land met een relaxte cultuur. Ook belangrijk: op de Universidad San Jorge kon ik de vakken volgen die bij mijn huidige opleiding aansluiten.”

Hoe is het je bevallen?

“Het was een geweldige ervaring. Ik heb daar van elke dag genoten. Ook heb ik er veel geleerd, vooral op persoonlijk vlak. Daarnaast heb ik veel leuke mensen leren kennen. Ik heb veel van de omgeving gezien en het zonnige weer vond ik heerlijk.

Universidad San Jorge is anders dan Saxion en daarom juist interessant. Sowieso is Spanje op veel vlakken anders dan Nederland, maar het heeft toch ook veel overeenkomsten. Ik vond het interessant (en soms moeilijk) om de verschillen te ontdekken en er mee om te gaan.”

Wat was het meest bijzondere moment tijdens je minor?

“Het vak dat ik het interessantste vond was Intercultural Communication,waarvan ongeveer de helft van de studenten Spaans was en de andere helft Erasmus-student. We leerden hier over de verschillen en overeenkomsten tussen culturen en konden dus veel van elkaar leren. Het is interessant om te leren over de normen en waarden van een cultuur. Ik heb dingen ontdekt over de Nederlandse cultuur, door het te vergelijken met de cultuur van klasgenoten.”

Wat vond je het leukste wat je daar hebt gedaan/gezien?

“Het leukst vind ik alle mensen die ik heb leren kennen en het feit dat er altijd iets te doen was. Iedereen zit in hetzelfde bootje en kent niemand, dus je maakt snel vrienden. De studentenvereniging van de Universidad San Jorge organiseerde evenementen waardoor het nog makkelijker was om mensen te leren kennen. Ik heb me eigenlijk nooit verveeld want er was altijd wel iemand in de buurt die wilde afspreken. Met een paar vriendinnen heb ik nu nog steeds goed contact en we willen elkaar graag weer opzoeken.

Daarnaast heb ik ook zelf met vrienden veel ondernomen, zoals roadtrips naar Andorra en Bilbao. We zijn een heel weekend in Bilbao gebleven en hebben onder andere een concert bezocht en een kijkje genomen in het Guggenheim museum. Natuurlijk vond ik het ook heel leuk om familie en vrienden op bezoek te hebben en hen de omgeving te laten zien.”

Wat was de grootste uitdaging?

“Een uitdaging waar ik tegenaan liep voordat ik überhaupt naar Spanje ging was het vinden van een kamer. De eerste keer had ik namelijk contact met een huisbaas die een oplichter bleek te zijn. Het is erg lastig om via internet een kamer te zoeken, zonder dat je daar mensen kent. Je kan de kamer niet bezichtigen of afspreken met de huisbaas. Gelukkig hebben zowel de Universidad San Jorge en de studentenvereniging me geholpen om het op te lossen en heb ik één week voor vertrek alsnog een hele fijne kamer weten te regelen. Ik ben heel blij dat ik kan zeggen dat dat de enige tegenvaller was.”

Wat heb je ervan geleerd?

“Het meest heb ik geleerd op persoonlijk vlak. Ik durf makkelijker op mensen af te stappen en ben zelfstandiger geworden. Dat was ook mijn doel. Het bleek makkelijker te gaan dan ik van tevoren had verwacht!”

Raad je andere studenten aan om in het buitenland te gaan studeren?

“Ja, doen! Deze kans krijg je niet vaak. Maak er gebruik van. Daarnaast is het een grote boost voor je zelfvertrouwen en je persoonlijke ontwikkeling. Ik heb geen moment spijt gehad van mijn keuze om naar het buitenland te gaan. Je moet wel zorgen dat je wat spaargeld hebt, maar je krijgt tegemoetkomingen en kan (prestatie)beurzen krijgen. Geloof me als ik zeg dat het alle tijd, geld en moeite waard is, want je zult er heel veel van leren en er herinneringen en vrienden voor het leven aan overhouden.”

IMG-0957.jpg

Iris Naarding

Iris Naarding is een thesisstudent Hotel Management in Apeldoorn met een grote passie voor hospitality, in de brede zin van het woord. Iris is spontaan, nieuwsgierig en altijd in voor een praatje of een goed verhaal. Naast schrijven voor de nieuwsredactie uit zij haar creativiteit graag in haar bullet journal en in haar vrije tijd kookt zij graag voor vrienden en kun je haar tegenkomen bij hotspots in Apeldoorn.