Saxion kleurt oranje om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen
Corporate

Saxion kleurt oranje om aandacht te vragen voor geweld tegen vrouwen

Maandag 25 november is de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen. Vanaf die dag wordt 16 dagen lang wereldwijd actie gevoerd. Samen met ministeries, gemeenten, provincies en maatschappelijke organisaties voert UN Women campagne om bewustwording te creëren rondom dit probleem. Ook Saxion doet mee: het Epy Drost-gebouw kleurt in de avond oranje. 🧡

Vorig jaar tekende Saxion de Sustainable Development Goals. Deze duurzame ontwikkelingsdoelen moeten in 2030 een eind maken aan armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Goal 5 is gendergelijkheid, een belangrijk punt en een reden dat Saxion ook meedoet aan deze campagne van de UN.

Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur, vult aan: “Als hogeschool vinden we de Sustainable Development Goals erg belangrijk. En daar willen we in alle lagen rekening mee houden. Het moet geen aparte groep of lijn zijn, maar overal in verweven worden. Het is niet te missen dat er problemen zijn en daarom gaan we er met zijn allen aan werken. Dat merken we ook in onze hogeschool al: het hoeft geen beleid te worden waarop hard gestuurd moet worden, de wil is er. We zijn er nog niet, maar we leveren een bijdrage, blijven dit stimuleren en werken er verder aan. Als Saxion geven we de ruimte om de SDG’s waar te maken.”

De campagne van UN Women is bedoeld om ons met elkaar in te zetten aan de bewustwording van hoeveel geweld vrouwen en meisjes nog steeds ervaren, zowel in de wereld als ook in Nederland. Tijdens de Orange Days worden gebouwen in de hele wereld oranje verlicht, waarbij oranje als kleur staat voor de nieuwe dageraad.