TUI CELTH thesis award uitreiking_0.jpg
Studentenleven

Saxion-student Sophie wint award met scriptie over duurzaam toerisme

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Tourism Management-student Sophie van den Top heeft de TUI CELTH Sustainable Tourism Thesis Award gewonnen. Deze award wordt elk jaar uitgereikt aan de student met de beste scriptie over duurzaam toerisme. Sophie stelde in haar thesis richtlijnen op waarmee excursies op vakantiebestemmingen kunnen verduurzamen.

Foto: TUI

De award is een samenwerking tussen TUI Nederland en Centre of Expertise, Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH). Enkele Nederlandse hogescholen selecteerden hun beste scripties op het gebied van duurzaam toerisme en hiervan werden acht studenten uitgenodigd om tijdens de finale van vrijdag 8 november hun scriptie voor de vakjury te pitchen. De thesis van Sophie werd uiteindelijk tot beste verkozen, studenten van NHL Stenden Hogeschool en Breda University of Applied Sciences completeerden de top drie.

Juryvoorzitter Melvin Mak over de scriptie van Sophie

Lokale agenten

Sophie (zittend op de foto) heeft tijdens haar onderzoek richtlijnen opgesteld per type excursie, die beschrijven hoe de negatieve impact van excursies gereduceerd en de positieve impact vergroot kan worden. Hiervoor liep ze alle erkende keurmerken van de Global Sustainable Tourism Council (GSTC) na en onderzocht ze welke richtlijnen beschrijven hoe negatieve impacts geminimaliseerd kunnen worden. Ook sprak Sophie uitgebreid met lokale agenten in Sri Lanka, Vietnam, Thailand, Indonesië en Maleisië. Op basis van het excursieaanbod keek ze welke potentiële negatieve impacts die excursies kunnen hebben, zodat lokale agenten en touroperators deze tegen kunnen gaan.

‘Kans voor hele reisbranche’

“Lokale agenten spelen een belangrijke rol in de verduurzaming van het productaanbod op de bestemmingen,” vertelt Melvin Mak, Manager Sustainability van TUI en juryvoorzitter. “Dit onderzoek laat zien dat agenten bereid zijn stappen te zetten. Dat is een kans voor hele reisbranche. Als alle reisorganisaties van hun agenten verlangen om zich te houden aan duurzaamheidsrichtlijnen voor excursies, kunnen we onze positieve impact op bestemmingen verder vergroten. Het onderzoek van Sophie ondersteunt dat.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.