Studentenleven

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Twaalf Saxion-studenten van de International Business School (IBS) werken momenteel aan de opzet van een matchmaking-platform. Samen met studenten van de University Lucian Blaga in het Roemeense Sibiu bouwen de studenten aan een digitaal platform dat ondernemersinitiatieven tussen Nederland en Roemenië moet stimuleren. De Sustainable Development Goals vormen daarbij een belangrijk uitgangspunt. We spraken Marijn Sangers, die als vierdejaars student bij het project betrokken is.

Marijn, wanneer zijn jullie van start gegaan en wat is er al gebeurd?

“Eind oktober zijn we begonnen, vanuit de opleiding International Business & Management Studies (IBMS). We werken samen met tien tweedejaars studenten uit Sibiu. Het project wordt aan beide kanten door ons als studenten geleid. Vanuit Deventer zijn we naar Sibiu gereisd om samen een actieplan op te stellen. Daarnaast hebben we bedrijfsbezoeken afgelegd, bijvoorbeeld bij Scandia Food. Dat is één van de grootste conservenfabrieken van Europa. We compenseren de uitstoot van onze reizen met een boomplantprogramma. Onze Roemeense collega’s komen in januari naar Deventer.”

Hoe zijn jullie tot deze samenwerking gekomen en wat willen jullie bereiken?

“Deventer en Sibiu zijn al jaren partnersteden. Dit jaar wordt zelfs het dertigjarig jubileum van die samenwerking gevierd. Voor dit jubileumjaar ontstond het plan om de samenwerking tussen het MKB Deventer en dat van Sibiu te versterken. We maken daarom samen met de Roemeense studenten een online platform waarmee we bedrijven uit Deventer en Oost-Nederland proberen te matchen met bedrijven uit Sibiu. Daarbij moeten de ondernemersdoelen aansluiten op de SDG’s, een onderwerp dat in Roemenië trouwens nog niet zo op de kaart staat. De contacten zijn gelegd door Roel Rietberg, onze course director, die vanuit Saxion al jaren betrokken is bij de samenwerking tussen Deventer en Sibiu.”

Hoe verloopt de samenwerking?

“We hebben samen al een plan van aanpak geschreven. Dat was een leuke oefening, aangezien beide groepen studenten een volledig ander beeld hadden van hoe zo’n plan er uit zou moeten zien. Toch zijn we samen tot een resultaat gekomen. Dat het dan uiteindelijk lukt, is leerzaam en mooi!”

Marijn Sangers
Samenwerkende studenten

En wat is jouw rol, Marijn?

“We zijn verdeeld in verschillende groepen. Ik zit in de Marketing/sales-groep. Wij hebben als doel om het platform onder de aandacht te brengen van het MKB in Deventer en in Sibiu. Tussen beide landen bestaan de nodige verschillen en dat daagt ons dus uit om een verschillende aanpak te kiezen. Het is de bedoeling dat we alle partijen enthousiast krijgen voor het platform en dat ze er vanuit beide landen mee gaan werken.”

Krijgt het project nog een vervolg?

“Dat hoop ik. Wij houden nu bezig met het maken van de plannen. De meeste studenten uit onze groep beginnen in februari met afstuderen. Daarom ligt er een mooie vervolguitdaging voor de studenten die na ons komen. Zij kunnen het platform hopelijk straks in samenwerking met de Roemeense studenten implementeren, zodat ondernemers in beide landen er, onder de vleugels van het MKB, echt iets mee kunnen.”

Samenwerkende studenten

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.