Verrijk je werk met het StadsLAB

Voor een volle zaal geïnteresseerde medewerkers van de gemeente Deventer vertelden zes Saxion studenten over hun opdracht bij het StadsLAB.

De City Deal Kennis Maken organiseerde 13 november een lunchlezing bij de gemeente Deventer met als thema het StadsLAB van Saxion. Hier werken studenten van de opleidingen Bestuurskunde, Stedenbouwkundig Ontwerpen, Ruimtelijke Ordening en Planologie en Klimaat en Management samen aan innovatieve en duurzame opdrachten/oplossingen uit de stad.

Zes studenten presenteerden twee StadsLAB opdrachten. De eerste groep heeft 20 initiatieven van Deventer bewoners op het gebied van klimaatadaptatie en energietransitie bezocht en beschreven. De andere groep heeft onderzoek gedaan naar de bewustwording van jongeren met betrekking tot schone IJsseloevers in Deventer. Hierbij stond de vraag centraal: hoe gaan jongeren om met hun afval en hoe kunnen we dit gedrag verbeteren?

Een reactie van een opdrachtgever (projectleider gemeente Deventer):

Complimenten voor de mate van professionaliteit voor de aanpak en het rapport voor 2e jaar studenten, een gedegen probleemanalyse van een lastige casus. Het werkt altijd verfrissend om juist samen te werken met studenten.”

Het doel van deze lunchlezing was om de medewerkers van de gemeente te informeren over de mogelijkheden, en te laten zien hoe nuttig en leuk het is om te werken met het StadsLAB, en dit is gelukt. Dit bleek onder andere uit de reacties, waaronder: “Wat een goed concept, mijn interesse is zeker gewekt.” & “Wat een leuke manier om met studenten aan de slag te gaan.”

Kortom, een geslaagde zet om onderwijs en gemeente in Deventer nog beter aan elkaar te verbinden.