twee mannen ondertekenen een document aan tafel

Hogeschool Saxion en 8RHK ambassadeurs brengen hbo-student naar Achterhoek

Het is snel gelopen na eerste verkenningsgesprekken vorig jaar om studenten van de opleidingen Bestuurskunde/Overheidsmanagement en Ruimtelijke Ontwikkeling van hogeschool Saxion naar de Achterhoek te halen. Woensdag 11 november zetten René Westra, directeur van de Academie Bestuur, Recht en Ruimte bij Saxion, en Otwin van Dijk, vicevoorzitter van 8RHK ambassadeurs, hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst.

Vanaf dit studiejaar gaan studenten van beide opleidingen via het StadsLAB van Saxion in samenwerking met het Achterhoekse bedrijfsleven aan de slag met praktijk-, stage- en/of afstudeeropdrachten. Meerdere Achterhoekse bedrijven en instellingen zijn enthousiast en hebben begin september tijdens een bootcamp al kennis gemaakt met de studenten. Eén van die organisaties was CIVON in Ulft, waar gisteren dan ook de ondertekening plaatsvond. Inclusief een feestelijk moment op het scherm, passend bij deze tijd, met meerdere betrokkenen.

In directe beroepsomgeving leren én de regio ontdekken

Een hbo-er die in ons innovatieve bedrijfsklimaat praktijkopdrachten doet, stageloopt of afstudeert, krijgt een goed idee van waar de studie hem brengen kan. Qua theorie én mogelijke toekomstige woon-/werklocatie van de student zelf. Doel van de samenwerking tussen het StadsLAB van Saxion en de Achterhoek is dan ook het verankeren van hbo-onderwijs in de regio. Noodzakelijk voor een gezonde arbeidsmarkt. Naast andere initiatieven op dit gebied, zoals SmartHub en het onlangs afgetrapte Grensland College, bieden de studenten uit de bestuurskundige hoek en ruimtelijke ontwikkeling toegevoegde waarde. Aan de hand van praktijk casussen uit het Achterhoekse bedrijfsleven voeren zij studieopdrachten uit. Onderwerpen sluiten aan bij uitdagingen van de regio: leefomgeving, regionale economie, zorg en ruimtelijke vraagstukken. Het werken van onderop, het bouwen van een gezamenlijk programma, is de basis. Niet het opzetten van een nieuwe organisatie of een permanente locatie in de regio. Frank Evers van Saxion, één van de initiatiefnemers: “Je merkt aan alles dat de Achterhoekse ambitie om de beste stage- en afstudeerregio van Nederland te worden geen loze slogan is; de Achterhoek wil studenten echt een rijke leeromgeving bieden. Dat past uitstekend bij het StadsLAB van Saxion, waarbij we onze studenten zo vroeg mogelijk de praktijk in willen sturen.”

Snuffelen in bootcamp in de Achterhoek, smaakte naar meer

Als onderdeel van de zoektocht naar een mogelijke samenwerking tussen StadsLAB en hogeschool Saxion en de Achterhoek, gingen studenten afgelopen zomer in een ‘bootcamp’ de Achterhoek door. In groepen onderzochten zij hoe zij hier hun studie invulling kunnen geven. De groep met de beste onderzoeksresultaten ontving tijdens het (digitale) ondertekening moment op 11 november een prijs: een backstage rondleiding bij de Zwarte Cross een eerstvolgende keer, plus toegangskaarten voor het gehele festival.

>> Meer informatie