Zonnepanelen

Miljoenensubsidie voor onderzoek naar energieopslag

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het consortium RELEASE, waar ook het Saxion-lectoraat Duurzame Energievoorziening onderdeel van is, krijgt ruim tien miljoen euro toegekend aan subsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Binnen het consortium werken universiteiten, hogescholen, bedrijven, field-labs en overheden aan nieuwe technologische mogelijkheden op het gebied van energieopslag. Ruim veertig onderzoekers van zeven universiteiten en 25 partners doen onderzoek in interdisciplinaire teams en hopen zo maatschappelijke en wetenschappelijke doorbraken te bewerkstelligen.

Aardewerken

Ook Saxion-lector Richard van Leeuwen voert met zijn lectoraat Duurzame Energievoorziening projecten uit binnen deze onderzoeksgroep. Een van die projecten is het project Aardewerken, waarbij hij samen met studenten een buurtbatterij test in een woonwijk in Olst, om een overschot aan duurzaam opgewekte energie op te slaan en later op de dag te gebruiken.

39 miljoen

De NWO investeert in totaal 39 miljoen euro in vijf consortia om vooruitgang te boeken binnen diverse maatschappelijke en economische uitdagingen.

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.