DOE 11-02-2020-Saxion.jpg

Saxion helpt ‘ICT-stad’ Deventer in zoektocht naar ICT-talent

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Saxion heeft dinsdag tijdens het Deventer Ondernemers Event in de Deventer Schouwburg samen met Gemeente Deventer, onderwijsinstelling Aventus en enkele Deventer bedrijven de intentieverklaring ‘Stad als werkgever’ ondertekend. Hierin spreken de partijen uit samen te werken om nieuwe ICT-talenten aan de stad te verbinden.

Het project Deventer Informatiestad concentreert zich met deze intentieverklaring op het werven van zo’n tweeduizend ICT-talenten en het verbinden en ontwikkelen van 8.700 ICT-medewerkers. “We willen ervoor zorgen dat Deventer de ICT-stad wordt die het graag wil zijn”, vertelt Raimond Bartelink, directeur van de Academie Creatieve Technologie. “Daarvoor is onderzoek nodig, is de overheid nodig en zijn er ondernemers nodig. Met die drie O’s gaan we kijken wat we samen kunnen doen. Zo zijn we bijvoorbeeld volop bezig met een stadscampus en gaat een bus van Go Ahead Eagles met studenten langs bedrijven om te kijken hoe we de stad aantrekkelijker kunnen maken."

Nauw contact met bedrijfsleven

Ook voor Saxion is er een belangrijke rol weggelegd binnen het project. “Wij moeten ervoor zorgen dat we de studenten leveren die straks dat werk gaan doen. Daarvoor hebben we nauw contact met het bedrijfsleven: hoe krijgen we een goede match?” Maar het jaarlijks afleveren van zo’n honderd HBO-ICT-afgestudeerden is niet genoeg om op korte termijn tweeduizend ICT-talenten in Deventer te krijgen, beseft Raimond. “Daarom zullen we ook andere dingen moeten bedenken. Daarbij moet je denken aan zij-instromers of masters vanuit HBO-ICT, waarmee we studenten van buitenaf aantrekken, ook uit het buitenland. Studenten kunnen bovendien momenteel slechts drie Deventer ICT-bedrijven noemen, dus die naamsbekendheid moet groter. Samen met de gemeente kijken we hoe we daar vanuit het onderwijs een bijdrage aan kunnen leveren.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.