Christmas Night
Corporate

Christmas Night raakt: ‘Misschien door de context waar we ons in bevinden’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Wat was het voor alle ‘aanwezige’ studenten en medewerkers fijn om woensdagavond tijdens de Saxion Christmas Night weer even ‘bij elkaar’ te zijn. Tijdens de YouTube-stream vanuit het Wilminktheater werd er geswingd, herdacht, gelachen en teruggekeken, en in deze onzekere tijden bewust nog niet te ver vooruitgekeken. “Maar met het Saxion-gevoel, gewoon doorgaan, een beetje trots en een beetje humor, komen we er zeker.”

Het was voor eventmanager Renate Bik weer ouderwets stressen deze week. Waar woensdagavond eigenlijk een live-uitzending gestreamd zou worden vanuit het Wilminktheater, gooiden de aangescherpte mogelijkheden roet in het eten en werden alle losse onderdelen noodgedwongen van tevoren opgenomen. Dankzij de flexibiliteit van haar team, waaronder de Saxion video-unit, werd er alsnog een spetterende show neergezet, die bezocht werd door ruim duizend Saxion-medewerkers en -studenten. Zij zaten met hun ontvangen vondelkoek massaal achter de computer of voor de televisie en reageerden op alles wat er gebeurde in de chat, waar ook bestuurslid Timo Kos actief meedeed. De show bracht bovendien een hoopvolle boodschap: ‘Kerst komt altijd.’

Slechte timing

Anka Mulder, voorzitter van het College van Bestuur, schonk in haar openingsspeech aandacht aan de Mijn Saxion-momenten van medewerkers, waarvan er tijdens de voorstelling meerdere getoond werden en die te vinden zijn op het Kerstival-terrein. Volgens Anka konden deze momenten verdeeld worden in de categorieën Doorgaan, Humor, Trots en het Saxion-gevoel. Ze ging onder meer in op het Saxion-moment van docent/onderzoeker Joeri Constandse, die zijn indiensttreding noemde, op de dag van de lockdown. “Joeri, wat een slechte timing”, sprak Anka met een lach. “Maar welkom bij Saxion.”

Kippenvel

Ook dit jaar stond bestuurslid Ineke van Oldeniel, dit keer vanuit huis, stil bij de Saxion-studenten, -medewerkers en -partners die ons in 2020 zijn ontvallen. De traditionele bloemengroet werd op indrukwekkende wijze gevolgd door de nummers Halleluja, vertolkt door voormalig winnares van The Voice of Holland Pleun Bierbooms, en Ave Maria, gezongen door sopraan Kelly God. ‘Kippenvel’ was op dat moment het meest voorkomende woord in de YouTube-chat.

Ik zit vandaag al vanaf 08.15 uur achter mijn laptop en dacht: ik ga vanavond even kijken of het wat is en zo niet, dan gaat hij meteen weer uit. Maar ik zit nog steeds vrij ademloos te genieten!

Een reactie in de YouTube-chat

Besefmoment

De show, die vakkundig aan elkaar gepraat werd door Arjan Zemann, directeur van de Academie Mens & Maatschappij, kende sowieso een breed scala aan muzikale hoogtepunten: ook pianist Henk Ruiter, studenten van internationale kunstvakhogeschool Codarts, het Gelderse orkest Phion, soulzanger Humphrey Campbell (die Nederland in 1992 vertegenwoordigde op het Eurovisiesongfestival) en Toegepaste Psychologie-student Jade Tuitert waren van de partij. En ook zij maakten indruk. “Ik vind dit oprecht heel mooi”, reageerde een docent/onderzoeker. “Misschien door de hele context van waar we ons in bevinden, een besefmoment. Ik weet het niet, maar het raakt me echt.”

Saxion-gevoel

De kijkers thuis werden bovendien verblijd met een optreden van een heuse Masked Singer, die in een kattenpak, dat gemaakt werd door Fashion and Textile Technologies-student Lotte Lutjes, Rudolf the Red Nosed Rendeer ten gehore bracht. In de chat waren ze het er al snel over eens: dit is Irene Rispens, directeur van de Hospitality Business School. Toen de Masked Singer haar masker afzette, bleek al snel dat veel medewerkers het bij het juiste eind hadden. “Ik wens jullie een fantastisch 2021, met heel veel muziek, heel veel dynamiek en hopelijk verloopt-ie op een iets andere manier dan dit jaar”, aldus Irene.

Maar na zo’n gek jaar durft niemand het meer aan om de toekomst te voorspellen. Ook Anka niet, gaf ze toe, aan het einde van haar speech. “Maar met het Saxion-gevoel, gewoon doorgaan, een beetje trots en een beetje humor, komen we er zeker.”

Ook onderdeel worden van de Saxion-familie?

Solliciteer nu!
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.