Campus Deventer
Corporate

De Kien: bruisende stadscampus voor IT-talent in Deventer

Leestijd Minuten

Hogeschool Saxion is onderwijs- en kennispartner in de ontwikkeling van de Kien tot bruisend leer-, werk- en woongebied in Deventer. Saxion zet samen met in dit gebied gevestigde bedrijven, Aventus en de overheid in op een IT-aanbod voor studenten en professionals om zich (verder) te ontplooien en carrière stappen te zetten.

De Kien is de nieuwe naam van de stadscampus Deventer die bij de toegang tot de historische binnenstad ligt in een omgeving met een sterk cultureel aanbod en een unieke combinatie van IT-, techniek- en researchgerichte adviesbureaus.

Timo Kos, lid van het College van Bestuur Saxion: “We ontwikkelen een master ICT: Software Engineering als mooie aanvulling op ons opleidingsaanbod in Deventer. Dit doen we samen met de gevestigde IT-bedrijven en ons onderzoekslectoraat ‘Ambient Intelligence’ dat slimme IT-toepassingen ontwikkelt. Ook kijken we met Aventus hoe IT-studenten van mbo tot masterniveau in Deventer zo optimaal mogelijk kunnen doorstromen. In combinatie met de plannen voor een bruisende stadscampus willen we daarmee nog meer IT-talent naar Deventer trekken en ook voor de stad behouden.”

Aantrekkelijk opleidingsaanbod voor IT-talent

Samen met ROC Aventus en de andere partners ontwikkelt Saxion een aantal specifieke opleidingen op IT-gebied en bereidt ze haar bestaande aanbod uit. Te beginnen met een Master ‘ICT: Software Engineering’ en een Associate Degree ‘Sotware Development’. Hierdoor kunnen IT studenten van mbo tot masterniveau in Deventer terecht en kunnen ze eenvoudig doorstromen.

Master ICT: Software Engineering

De ontwikkeling van de master ICT: Software Engineering is al ver gevorderd. Dit gebeurt in nauwe afstemming met de in dit gebied gevestigde IT-bedrijven en het lectoraat Ambient Intelligence dat slimme IT-toepassingen ontwikkelt. Het wordt in eerste instantie een voltijds master van1 jaar. De masters van Saxion focussen op de verbinding tussen denken en doen en zijn praktijkgericht. Daardoor kunnen Young Professionals hun carrière vanuit een uitstekende positie starten. Door samen met het Saxion-onderzoekslectoraat en de IT- bedrijven techniek- en researchgerichte adviesbureaus op De Kien te werken aan maatschappelijke opgaven ontstaat waardevolle verbinding. De ontwikkeling van de master zit in de laatste fase en zal bij volledige goedkeuring in het studiejaar 2022 van start gaan.

Ook een aantrekkelijke programmering door Studium Generale (debatten, praatdiners, lezingen, talkshows) en studentenopdrachten voor de ondernemers op de Kien zijn mooie voorbeelden van de versterkte samenwerking op de Kien.

Meer informatie Bekijk de video over de ontwikkeling van de Kien en lees meer op de nieuwe website van De Kien.