Lutz Siemer

Lutz Siemer promoveert op behandelmethoden voor stoppen met roken

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Vandaag promoveerde Saxiondocent en –onderzoeker Lutz Siemer aan de Universiteit Twente op zijn onderzoek naar de inzet van verschillende behandelmethoden voor het stoppen met roken. De titel van zijn proefschrift luidt “Blended smoking cessation treatment – user experience | adherence | effectiveness.”

Lutz is als onderzoeksdocent verbonden aan de Duitse deeltijdopleiding Social Work bij de Academie Mens en Maatschappij (AMM) van Saxion. Hij onderzocht de gemengde face-to-face behandeling en de web-based behandeling voor mensen die willen of moeten stoppen met roken. Daarin stond onder andere de vraag centraal of de combinatie van beide behandelmethoden “het beste van beide werelden” biedt.

“We onderzochten de gebruikerservaring, de therapietrouw en de effectiviteit van een blended behandeling om te stoppen met roken, in vergelijking met een een face-to-face behandeling,” zegt Lutz. Het onderzoek liet zien dat patiënten de blended behandeling niet zo goed ervaren als de face-to-face variant. Ze verbinden zich minder met de behandeling en uiteindelijk stoppen dan ook minder patiënten in de blended groep met roken.

Het promotietraject van Lutz Siemer werd ondersteund door een samenwerking tussen Saxion, Universiteit Twente, Tactus en Medisch Spectrum Twente.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.