Gerecycled textiel
Onderzoek

Docenten winnen award met paper over duurzaamheid binnen Fashion and Textile Technologies

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

De opleiding Fashion & Textile Technologies en het thema duurzaamheid zijn afgelopen jaren steeds meer met elkaar verweven, maar in hoeverre doen studenten daar iets mee aan het eind van hun studie? Docenten Kirstin Loos en Karen Bosch onderzochten dit en wonnen met hun paper een award, die ze eind maart in ontvangst zouden nemen op het IFFTI-congres in Ohio. In verband met het coronavirus ging dat avontuur echter niet door. “Maar het is mooi dat nu allerlei andere deuren voor ons open gaan."

Foto: gerecycled textiel, één van de vele manieren waarop duurzaamheid een rol speelt binnen de opeiding Fashion and Textile Technologies.

Hoi Kirstin en Karen, waar ging jullie paper over?

Kirstin: “Wij waren benieuwd hoe de integratie van duurzaamheid in ons onderwijs effect heeft op de keuzes die studenten maken aan het eind van hun opleiding. Bij Fashion & Textile Technologies leiden we onze studenten op tot professionals die het belangrijk vinden dat duurzaamheid geïntegreerd wordt in de fashion- en textielindustrie. Wij hebben gemeten in hoeverre onze studenten aan het eind van de opleiding bewust en actief met duurzaamheid bezig gaan, door te kijken hoeveel afstudeeropdrachten als topic duurzaamheid hadden.”

Karen: “We hebben puur gekeken naar titels: zijn er ten opzichte van vijf jaar geleden nu meer studenten die afstuderen in duurzaamheid?”

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Kirstin: “Naast dat we in Excel een lijst hebben gemaakt en hebben geteld hoeveel opdrachten er over duurzaamheid gingen, hebben we interviews gehouden met vakgroepleiders: in hoeverre hebben zij duurzaamheid geïntegreerd in hun onderwijs? Zit daar ook een stijging in? Ook hebben we een interview gehouden met Jan-Chris Hullegie, projectleider Duurzaamheid van de opleiding, en hebben we een enquête gehouden onder studenten: hoe staan zij tegenover duurzaamheid? Dat was dezelfde enquête die studenten vijf jaar geleden ingevuld hebben.”

Wat was de belangrijkste conclusie?

Kirstin: “Duurzaamheid was eerder meer een losstaand onderwerp binnen het onderwijs, maar het wordt nu echt een vast onderdeel binnen het programma. Studenten vonden het een belangrijker topic dan vijf jaar geleden en het aantal afstudeerscripties over duurzaamheid is de afgelopen jaren toegenomen. In 2016 betrof 18% van de onderwerpen duurzaamheid en in 2019 was dit 55%. De oorzaak daarvan kunnen we niet hard stellen. We hebben duurzaamheid meer in het onderwijs verwerkt, maar het is ook meer een maatschappelijk ding geworden. We zien dus ook een stijging in de bewustwording.”

Welke award hebben jullie precies gewonnen?

Karen: “We hebben zelf een paper ingediend bij de International Foundation of Fashion Technology Institutes (IFFTI), dat is een organisatie waar heel veel fashionopleidingen bij aangesloten zijn en die elk jaar een congres organiseert. Zij vragen professionals, docenten, medewerkers en studenten van alle instellingen om papers in te dienen. Ons paper is eerst beoordeeld door collega’s uit het vakgebied en uiteindelijk geaccepteerd. Daarna heeft een commissie van het IFFTI-congres ernaar gekeken. Die kiezen drie winnaars uit voor de verschillende categorieën, die vervolgens de papers op het congres mogen presenteren. Wij hebben gewonnen in de categorie Junior Faculty, omdat we startende onderzoekers zijn en nog niet zoveel gepubliceerd hebben.”

Hoe vonden jullie dat?

Kirstin: “Gaaf! We hadden het niet verwacht, dus we waren verbaasd, maar heel blij. We hoorden het via de mail en hebben elkaar toen direct gebeld. We waren al heel erg blij dat ons paper geaccepteerd was. Dat vonden we al spannend: halen we het wel, komen we door het screeningproces? Er zijn heel veel mensen die hun paper kunnen indienen, dus je weet nooit of de jouwe geselecteerd wordt. Maar toen kregen we ook nog het bericht dat we hadden gewonnen.”

Maar toen ging het congres niet door..

Karen: “Dat was echt naar, een heel slechte timing. We zouden eigenlijk 23 maart richting Ohio vliegen, de 24e tot en met de 26e was het congres. Dat zou een mooie reis worden. Alles was al geboekt, alles lag vast. Maar we mochten anders sowieso Amerika al niet meer in. Ze zeiden wel dat de awardwinnaars nog op een andere manier geëerd worden, op welke manier weten we nog niet. Ons paper wordt bovendien samen met de andere winnaars ergens gepubliceerd.”

En nu?

Kirstin: “We zijn veel bezig met duurzaamheid binnen het hoger onderwijs, dus daarvoor kunnen we dit gebruiken. Verder hebben we contact met mensen van het congres en de Kent State University. Zij willen ons graag spreken naar aanleiding van ons paper en we gaan met hen ook kijken hoe we eventueel kunnen samenwerken. Hoe kunnen we van elkaar leren? Hoe hebben zij het onderwijs ingericht? En hoe doen ze onderzoek? Het is mooi dat dit soort deuren nu voor ons open gaan.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.