Kenniscentrum Veiligheid in 2021 in Apeldoorn
Corporate

Saxion vanaf 2021 onderdeel kenniscentrum veilige digitale samenleving

Leestijd Minuten

Vanaf september 2021 maakt Saxion onderdeel uit van een nieuw kenniscentrum veilige digitale samenleving in Apeldoorn. Zo is vandaag overeengekomen in een digitale sessie. Samen met de Universiteit Twente, ROC Aventus, Politieacademie, Koninklijke Marechaussee, de gemeente Apeldoorn én Apeldoornse bedrijven draagt Saxion met het kenniscentrum bij aan de veiligheid in onze steeds digitaler wordende samenleving.

In het nieuwe kenniscentrum zullen verschillende onderwijs- en onderzoeksactiviteiten te vinden zijn voor zowel studenten als medewerkers van bedrijven. Zo kunnen innovatieve forensische opsporingstechnieken eigen worden gemaakt, kan er kennis worden gemaakt met de nieuwste monitorsystemen voor agenten, marechaussees en brandweermensen en is er maatwerk-onderwijs voor professionals en aanstormend talent, bijvoorbeeld op het terrein van cyber security.

Toonaangevend

De partners willen het kenniscentrum laten uitgroeien naar een nationaal instituut met toonaangevend onderwijs voor reguliere studenten en professionals. Maar ook moet het plek zijn plek waar toegepast onderzoek naar maatschappelijke vraagstukken op het terrein van veiligheid en digitalisering uitgevoerd wordt, vertelt Saxion-bestuurder Ineke van Oldeniel. “Vandaag is het officiële startsein om gezamenlijke onderwijs- en onderzoeksprogramma’s te ontwikkelen in Apeldoorn. We bouwen het programma stukje bij beetje op en gaan samen bestaande opleidingen en nieuw te ontwikkelen onderwijs en onderzoek goed op elkaar afstemmen. We hebben daarbij aandacht voor beginnend ondernemerschap op het terrein van veiligheid, voor de behoefte van de bedrijven en we werken aan een goede doorstroom tussen de tussen de opleidingsinstellingen.”

Multidisciplinaire samenwerking

Een mooi voorbeeld van doorstroom tussen de verschillende opleidingsinstellingen is het opzetten van een studentuitwisseling tussen Saxion en de Politie Academie (PA). Studenten van Saxion volgen minoren bij de PA en PA-studenten volgen bij Saxion minoren op het gebied van Veiligheid en Digitale Transformatie. Dit zorgt voor een multidisciplinaire samenwerking, waardoor de professionals van de toekomst echt door verschillende brillen naar Veiligheid en de Digitale Transformatie leren kijken.

Verbreding aanbod

Jeroen Joon, wethouder economische zaken en hoger onderwijs projecten, ziet deze ontwikkeling als een stap die past bij deze tijd.De ontwikkelingen op het terrein van digitalisering en informatietechnologie gaan razendsnel. Dat geeft veiligheidsrisico’s. We kunnen niet meer om identiteitsfraude, hacking of diefstal van bankgegevens heen. Dat we in een brede coalitie van kennisinstellingen en bedrijven gedegen samenwerken aan deze opgave, zorgt voor een verbinding tussen het bedrijfsleven en de volledige onderwijslijn. Die lijn loopt van wetenschappelijk onderzoek rechtstreeks naar de praktijk waarin professionals dagelijks voor onze veiligheid zorgen.” Apeldoorn is nu al de stad waar veiligheidsfunctionarissen worden opgeleid, zegt wethouder Nathan Stukker van onderwijs. “De kracht van dit nieuwe initiatief zit in de blijvende verbreding van ons onderwijsaanbod en de ambitie van de partners om hierin samen hoge kwaliteit te leveren.”

Klik op de afbeelding voor de volledige grootte
Digitale ondertekening kenniscentrum veilige digitale samenleving