Marloes Tenten

Marloes Tenten promoveerde als eerste podotherapeut in Nederland

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Een pionier mogen we Marloes Tenten beslist noemen. Onlangs promoveerde deze Saxion-docent en -onderzoeker als eerste podotherapeut in Nederland. Haar onderzoek richtte zich op multidisciplinaire voetzorg bij patiënten met reumatoïde artritis.

Binnen Saxion bouwt Marloes daarnaast nu ruim anderhalf jaar aan de koppeling tussen onderwijs, onderzoek en het werkveld. “Het vakgebied is in ontwikkeling, technologische innovaties maken vernieuwingen binnen de podotherapeutische zorg mogelijk. Ze gaan een belangrijke rol spelen,” vertelt ze.

Marloes, van harte gefeliciteerd met je promotie. Waar vinden we jou bij Saxion?

“Dank je. Ik ben als docent verbonden aan de opleiding Podotherapie van de Academie Gezondheidszorg (AGZ). Daarnaast doe ik onderzoek vanuit het lectoraat Gezondheid & Bewegen. Vanuit mijn rol maak ik de koppeling tussen het werkveld, onderwijs en onderzoek. Samen kijken we: waarvoor willen we die podotherapeuten van de toekomst nu precies opleiden? Het onderzoek bij het lectoraat komt deels voort uit de lijn die ik met mijn promotie heb ingezet, deels uit onze contacten met het werkveld en de beroepsvereniging.”

Je komt zelf uit het werkveld. Wat was jouw motivatie om te gaan promoveren?

“Ik ben sinds 2002 podotherapeut en heb bijna 15 jaar een eigen praktijk gehad met zes vestigingen in de regio Rotterdam/Gouda. In Amsterdam studeerde ik ondertussen Epidemiologie aan de Vrije Universiteit. Vanuit mijn mastertraject en mijn werk voor Reade ontstond de mogelijkheid om mijn promotieonderzoek te starten. Omdat ik een eigen praktijk had, was ik altijd met de vraag bezig: hoe zorgen we er in het werkveld nu voor dat we écht weten welke podotherapeutische zorg de patiënt nodig heeft? Ik kan zelf een insteek kiezen, een collega kan andere keuzes maken, maar wat is nu de best passende zorg? Hoe zorgen we nu voor een stuk kennisontwikkeling in ons relatief jonge vakgebied?”

Je onderzoek is dus sterk vanuit de praktijk ontstaan?

“Ja, ons beroep is, naast evidence, sterk gestoeld op praktijkervaring. Wetenschappelijk onderzoek binnen ons vak is niet helemaal onontgonnen terrein, maar vergeleken met bijvoorbeeld fysiotherapie staat dit in Nederland nog wel in de kinderschoenen. We varen dus ook wel op internationaal onderzoek, maar dat is niet altijd goed te vertalen naar de Nederlandse situatie. Er zijn bijvoorbeeld verschillen in opleiding, populatie en omgevingsfactoren.”

Marloes Tenten
Marloes Tenten over haar promotieonderzoek

Waar richtte jouw promotieonderzoek zich op?

“Mensen met reumatoïde artritis (RA) hebben vaak last van voetproblemen, zoals pijn en veranderingen in de vorm en de stand van de voeten. Daarmee worden ze beperkt in hun dagelijks leven. Ze zijn gebaat bij verschillende soorten voetzorg. Medicijnen zorgen voor het verlagen van de ontstekingsactiviteit in hun voeten. Zooltherapie en orthopedische schoenen kunnen helpen pijnklachten te verminderen. Ook kan een operatieve ingreep of pedicurebehandeling nodig zijn. RA-patiënten krijgen te maken met allerlei verschillende professionals: podotherapeuten, reumatologen, revalidatieartsen, orthopedisch chirurgen, orthopedisch schoenmakers en pedicures. Binnen mijn onderzoek hebben we multidisciplinaire aanbevelingen ontwikkeld voor de diagnostiek en behandelingen van voetproblemen bij patiënten met RA. Door het organiseren van de juiste zorg, op het juiste moment en op de juiste plek, kunnen we de patiënt beter helpen. Ook heb ik onderzoek gedaan naar de rol van drukmetingen onder de voeten, bij de behandeling met zooltherapie. Deze drukmetingen zijn van belang omdat hoge druk onder de voeten is gerelateerd aan pijn. De directe feedback van drukmetingen in de schoen, tijdens het lopen, gaf richting aan het formuleren van behandeldoelen voor de individuele patiënt, maar ook aan het evalueren en optimaliseren van de zooltherapie.”

Al tijdens je promotieonderzoek kwam je bij Saxion terecht, begrijp ik.

“Dat klopt. Vorig jaar februari ben ik gestart bij Saxion. We zijn met ons gezin terugverhuisd naar Deventer, op zoek naar meer rust en ruimte, in vergelijking met hoe we woonden in hartje Rotterdam. Reade heeft het mogelijk gemaakt dat ik mijn promotieonderzoek kon voortzetten en ik ben het afgelopen jaar ook door Saxion gesteund bij het afronden van mijn proefschrift. Er was veel betrokkenheid vanuit beide instellingen. Dat heeft zeker bijgedragen aan het resultaat.”

Wat zijn de belangrijkste thema’s in de podotherapie de komende jaren?

“Technologie gaat een grote rol spelen, net als positieve gezondheid en interprofessionele samenwerking. Er zijn ontzettend veel innovaties mogelijk op technologisch gebied. Ik wil mijn steentje bijdragen om het vak verder te brengen, te bouwen aan kennisontwikkeling en die innovaties. Het is belangrijk dat we podotherapiestudenten handvatten geven waarmee ze als toekomstige professionals, met innovaties én door goed samen te werken met andere disciplines, hun patiënten verder kunnen helpen. Dat is mijn missie. Saxion is een goede plek om daar aan te bouwen.”

Het proefschrift Management of foot problems in patients with rheumatoid arthritis van Marloes Tenten-Diepenmaat is online beschikbaar via Saxion Bibliotheek.

Marloes Tenten promoveerde aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Externe financierende instellingen waren ReumaNederland, de Nederlandse Vereniging van Podotherapeuten, NVOS-Orthobanda en ProVoet.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.