Hans ten Brinke directeur Marketing Communicatie Saxion DMC (Toma Tudor)
Corporate

Hans ten Brinke nieuwe directeur Marketing & Communicatie

Wendy van Til
Wendy van Til Leestijd Minuten

Hans ten Brinke (57) begon zijn Saxion-carrière in april, midden in een drukke periode voor de afdeling, want er was toen nog maar weinig bekend over corona en alle Saxion-doelgroepen moesten goed geïnformeerd worden. Nu is er wat meer rust en dus ook tijd om even terug én vooral ook vooruit te blikken. “Als hogeschool staan we ook nog maar net aan het begin van de effecten van corona. Als hogeschool gaan we daar een belangrijke rol voor de samenleving in spelen.”

Hans, wil je eerst even kort iets over jezelf vertellen?

“Natuurlijk. Ik ben Hans ten Brinke, woonachtig in Utrecht, maar voornemens om me dichter naar het oosten te vestigen in de nabije toekomst. Ik heb hiervoor onder andere bij de Vereniging van Universiteiten in Nederland (VSNU) gewerkt en als interim bij de Erasmus Universiteit in Rotterdam. Het onderwijs is mij dus niet vreemd. Is dat kort genoeg zo?”, vraagt hij lachend.

Jazeker! Kan je misschien uitleggen waarom je een band hebt met het onderwijs? 

“Ik heb een dochter die sustainability studeert. Ik vind het fascinerend mooi om te zien hoe zij en haar generatie zich met duurzaamheid en alles wat daarbij hoort bezighoudt. Elke generatie heeft zijn eigen belangrijke thema. Zo zie je maar weer dat energie en dynamiek om je eigen toekomst vorm te geven van alle tijden is en dat dit ook altijd zo zou moeten blijven wat mij betreft. Je studententijd is een tijd waarin je generatiegenoten leert kennen in een stimulerende omgeving en het onderwijs heeft de schone taak om daar talenten zo goed mogelijk te helpen ontwikkelen en van elkaar te leren. Prachtig toch?”

Het is zeker wel gek om in zo’n gekke periode te starten bij een nieuwe organisatie?

“Ja, dat was zeker wel even anders dan je verwacht en waarop je ook hoopt als nieuwe medewerker. Ik zal echt niet de enige bij Saxion of in heel Nederland zijn die dat zo ervaren heeft. Corona had voor mij in relatie tot mijn baan bij Saxion twee gezichten: positief en negatief. Allereerst was ik verrast dat ik een deel van de collega’s toch snel heb leren kennen. Het is afstandelijk en ook best wel persoonlijk confronterend via zo’n scherm op 30 centimeter afstand, maar ik voel me erg welkom. Dat heeft Saxion als werkgever dan toch maar mooi in het DNA weten in te bouwen. Maar hoe cru het ook klinkt: de pandemie brengt ook voordelen mee: vergaderingen lopen efficiënter en dat soort zaken wil je ook na corona vasthouden. Natuurlijk is dit niet de gewenste manier om je nieuwe baan te beginnen. Eigenlijk wil je gewoon in de auto of de trein stappen, het gebouw binnenlopen en écht contact hebben.

Ik denk ook regelmatig aan de studenten in deze situatie. Je bent rond de 20 en dan gaat de wereld ineens op slot. Dat heeft toch wel effect op je als persoon. Maar deze generatie heeft zoveel veerkracht. Zie maar alle nieuwe dingen die ze toch weten te ontwikkelen… Interessant wat deze periode met zich meebrengt.”

Logischerwijs heeft de pandemie ook invloed op de communicatieafdeling van de hogeschool.

“Corona en de daarvoor getroffen maatregelen zijn natuurlijk voor iedereen die werkt of studeert binnen de hogeschool van toepassing. Dus ook voor onze afdeling. En ja, dat vertaalt zich natuurlijk door naar de zaken waar je mee te maken krijgt. Zo begon ik midden in de tijd van crisiscommunicatie. Ik ben daarin vooral volgend geweest. Om jezelf dan meteen geforceerd te gaan bewijzen, is in zo’n situatie contraproductief. Nu merken we in onze communicatie dat het niet ‘back to normal’ is maar ‘back to new normal’. Naast de coronacommunicatie zijn er meer zaken die spelen: zo was het mogelijk dat de instroom minder is dan het jaar ervoor. Definitieve cijfers hebben we nog niet, maar we staan momenteel gelukkig weer in de plus. Op het gebied van deeltijdonderwijs en de instroom van internationale studenten wordt het boeiend om te zien hoe dat zich de komende maanden ontwikkelt. Daar zijn we met onze marketeers scherp aan de bal. En natuurlijk speelt bij ons de omzetting naar online een grote rol.”

Verandert het nu ook de plannen die jij als nieuwe directeur had op communicatie- en/of marketinggebied?

“Natuurlijk houden we dergelijke ontwikkelingen in de gaten en schakelen we waar nodig. Maar we willen ook de solide basis voor het profiel van Saxion verder uitdiepen. Hoe geven we onze interne dienstverlening verder vorm en hoe verscherpen we onze externe positie en spreiden we daar onze vleugels verder uit. Zo willen we meer bekendheid voor ons onderzoek en meer bekendheid in de regio’s waar voor ons de kansen liggen.

Zoals ik al zei: hele mooie doelen en plannen. Maar we staan ook nog pas aan het begin van de effecten van corona en daar gaan we met zijn allen alle aspecten van meemaken. Als hogeschool gaan we daar een belangrijke rol voor de samenleving in spelen. De maatschappij en de mensen en bedrijven daarin worden nu geconfronteerd met nieuwe vraagstukken. Met het toegepaste onderzoek van de hogeschool kunnen we een bijdrage in de oplossing daarvan leveren. De techniek die hoort bij de bescherming tegen het virus in de toekomst. Ook daar draagt onderzoek aan bij. Mensen kijken op een andere manier tegen hun werk aan. Daar zal her- en bijscholing in toenemen. Hierin zullen we als hogeschool meer dan ooit onze rol moeten pakken. En onze rol als Dienst Marketing en Communicatie daarin: meer focus voor deeltijdonderwijs en minoren bijvoorbeeld. Alle nieuwe ervaringen structureel in onze marketing- en communicatiestrategie implementeren. Een mooie uitdaging, die we met elkaar aangaan.”

Wendy van Til

Wendy van Til

Wendy van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coordineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? --> nieuws@saxion.nl 

Gerelateerde artikelen

SaxionLive met lector blockchain Jan Veuger Corporate

SaxionLive: laatste kennissessie voor de zomer

22 juni 2020
Sustainable Development Goals Saxion SDG Corporate

Saxion en de Sustainable Development Goals: welke stappen worden gezet?

19 juli 2019
dave_foto_UToday.png Persbericht

Prof. Dave Blank adviseur onderzoek Saxion