Van Engelshoven.jpg
Corporate

Onderwijsminister spreekt studenten over coronatijd

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Voorafgaand aan de Afsluiting Hogeschooljaar is minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in gesprek gegaan met verschillende studenten, decanen, docenten en onderzoekers van Saxion. Zij spraken met de minister over hoe het hen is vergaan in coronatijd en over de projecten en stages waar ze, ondanks en dankzij de crisis, aan hebben gewerkt.

In de foyer van het Wilminktheater vertelden studenten en decanen over het nieuw opgezette 100-dagen-programma, waarbij instromers vanuit het mbo tijdens de eerste periode van hun hbo-opleiding ondersteuning krijgen van een taal- en studentcoach. De studenten gaven aan veel baat te hebben bij het traject. De minister liet donderdagmiddag weten onder de indruk te zijn van het programma. “Ik kreeg afgelopen dinsdag nog de vraag vanuit de Tweede Kamer wat nou goede voorbeelden zijn van mooie initiatieven in het onderwijs en dit is echt iets wat ik mee kan nemen“, aldus Van Engelshoven.

Ook sprak de minister met Human Resource Management-student Rens Wijma, die in coronatijd stageliep bij GGD Twente, en Mettina Veenstra, lector Smart Cities. Samen met twee studenten vertelde laatstgenoemde over het dashboard dat ze ontwikkelde om mensenmassa’s te managen in drukke binnensteden. Martijn Braber van de Saxion Parttime School wees de minister samen met student Edith Baars, die de switch maakte van de financiële wereld naar de zorg, op het experiment FastSwitch, waarmee Saxion wil bijdragen aan een betere mobiliteit op de regionale arbeidsmarkt.

Minister van Engelshoven sprak na afloop vol lof over Saxion en haar studenten en vertelde dankbaar te zijn. “Voor wat jullie allemaal doen om studievertraging tegen te gaan. Ik heb echt bewondering voor hoe jullie dit met elkaar gedaan hebben.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.

Toma Tudor

Toma is freelance fotograaf en maakt regelmatig mooie portretten en fotoreportages in en rondom Saxion.