Onderwijsmaterialen Saxion corporate fotografie
Onderwijs

Saxion en vijf hogescholen maken leermaterialen op gebied van Leven Lang Ontwikkelen

Willem Korenromp
Willem Korenromp Leestijd Minuten

Docenten en lectoren van Saxion bundelen de krachten met vijf andere hogescholen. In een vakcommunity gaan ze samen open leermaterialen delen en ontwikkelen op het gebied van het thema een Leven Lang Ontwikkelen. Recentelijk ontvingen de onderwijsinstellingen een subsidie van 175.000 euro om een deel van het project te bekostigen.

Saxion is initiatiefnemer van het project dat de titel ‘Vakcommunity Leven Lang Ontwikkelen’ draagt. “Samen met de vijf andere hogescholen gaan we online leermaterialen ontwikkelen op het gebied van een Leven Lang Ontwikkelen. Gezien de technologische ontwikkelingen die er zijn is dat een zeer belangrijk thema”, zegt lector Human Resource Management Stephan Corporaal. “Het gaat om het stimuleren van medewerkers om zich continu te blijven ontwikkelen om waardevol te blijven voor werk dat steeds in verandering is door technologische ontwikkelingen. Mensen moeten daardoor continu bijleren. Dat kan niet meer met een ouderwetse cursus of opleiding, maar moet steeds vaker on the job worden vormgegeven. Daar gaan we met dit project op inspelen.”

Een deel van de leermaterialen die daarvoor wordt gebruikt is al beschikbaar, maar er zal ook nieuw materiaal gemaakt worden. Corporaal: “Tot nu toe werd het lesmateriaal per hogeschool en per opleiding ontwikkeld, maar het leek ons verstandig om de krachten te bundelen met andere hogescholen en materialen van elkaar te gebruiken. Open leermateriaal leent zich daar perfect voor. Daar is al best veel van beschikbaar. Voor de thema’s waar nog onvoldoende materiaal van is, zullen we materiaal ontwikkelen. Daar zit ook de kracht van dit project: we vormen een vakcommunity om die ontwikkeling samen op te pakken. We gaan niet alleen maar leuke dingen op papier zetten, maar de materialen die we ontwikkelen ook daadwerkelijk gebruiken in de praktijk.”

Makkelijk uitwisselbaar

Corporaal geeft aan dat er bewust wordt gekozen voor open online leermateriaal, aangezien dit het makkelijkst uit te wisselen is tussen de hogescholen en voor iedereen toegankelijk is. “Het wordt een collectie van videofilmpjes, kennisclips, instrumenten en teksten. Eigenlijk van alles wat docenten, studenten of werkenden die hier een training of cursus volgen kunnen gebruiken. De kennis hoe je dat leven lang ontwikkelen organiseert en hoe je dat concreet handvatten geeft in bedrijven, dat willen we onze studenten ook graag aanleren. Zij kunnen daar straks als HR-adviseur of HRD-adviseur hun voordeel mee doen.”

Saxion werkt in het project samen met de hogescholen Fontys, Windesheim, Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN), de Haags Hogeschool (HHS) en InHolland. De Vakcommunity Leven Lang Ontwikkelen heeft een projectduur van twee jaar. De totale kosten bedragen 350.000 euro. De helft hiervan wordt bekostigd door de hogescholen, de andere helft wordt gesubsidieerd door SURF, een samenwerking van onderwijsinstellingen die bezig houdt met ict-vernieuwingen in onderwijs en onderzoek. “Meerdere lectoraten binnen Saxion zijn al bezig met het thema Leven Lang Ontwikkelen. Dit project biedt ons de kans om al het onderzoek en de aandacht van bedrijven die er voor dit thema is terug te brengen naar het onderwijs”, sluit Corporaal af.

Willem Korenromp

Willem is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion. Daarbij heeft hij een voorliefde voor sport. Niet alleen om over te schrijven, maar ook om zelf te beoefenen.