'Jonge professionals als Laurijn bieden bedrijven echt meerwaarde'
Business

Fast Forward Traineeship: 'Jonge professionals als Laurijn bieden bedrijven echt meerwaarde'

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Een ‘win-win-samenwerking’, zo omschrijft Thijs Oude Nijhuis van Effect Personeelsdiensten zijn eerste ervaringen met het Saxion Fast Forward-programma. Het afgelopen half jaar was Laurijn Blockhuis, pas afgestudeerd bij Saxion, als trainee werkzaam bij de Twentse arbeidsbemiddelaar waar Thijs vestigingsmanager is. “Jonge professionals als Laurijn bieden bedrijven echt meerwaarde,” vertelt hij.

Al in april vorig jaar las Thijs een bericht van Laurijn (23) op LinkedIn, waarin ze schreef op zoek te zijn naar een bedrijf om als Fast Forward-trainee aan de slag te gaan. Thijs: “Ik kende Fast Forward al uit mijn eigen studietijd bij Saxion en wist dus wat het inhield. Laurijn wilde bewust ervaring opdoen met human resource management en arbeidsbemiddeling. Vanuit Effect Personeelsdiensten konden wij haar die ervaring bieden.”

Drie keer acht maanden werkervaring

Laurijn had haar opleiding Small Business & Retailmanagement (inmiddels: Ondernemerschap & Retailmanagement) succesvol afgerond en koos er voor om na de zomerperiode te starten als Fast Forward-trainee, waarbij ze drie keer acht maanden bij verschillende organisaties aan de slag kon. Daarnaast hoorde een inhoudelijk ontwikkelprogramma vanuit Saxion tot het traject. “Ik ging eerst aan de slag als projectcoördinator bij een onderzoeksbureau in de publieke sector. Aansluitend was ik acht maanden projectleider bij de Facilitaire Serviceorganisatie van Saxion en daarna kon ik in Oldenzaal dus starten bij Effect Personeelsdiensten. Thijs en ik hebben in goed overleg juist voor die derde periode in mijn traineeship gekozen, omdat ik mogelijk daarna echt een baan bij Effect zou kunnen krijgen, als het van beide kanten beviel.”

Laurijn Blockhuis

“We waren op zoek naar talentvolle mensen,” vult Thijs aan. “Zeker naar een gemotiveerd persoon als Laurijn om ons team mee uit te breiden. We bemiddelen in personeel voor de bouw- en technieksector en hebben gemiddeld 350 medewerkers. Ons team op kantoor bestaat uit 16 personen. Voor Laurijn waren er diverse mogelijkheden, dus liep ze in die eerste periode op verschillende plekken mee. Ze maakte kennis met het werk van de backoffice en de frontoffice, ondersteunde onze marketeer en keek mee met de recruiters. Met die laatste tak van sport bleek Laurijn een sterke affiniteit te hebben. Toen ze aangaf zich daar verder in te willen ontwikkelen, kreeg ze een plek in dat team.”

Bedrijven kunnen aansluiten bij het ontwikkelprogramma

Het bevalt Laurijn goed bij Effect, vertelt ze. Al werkte ze de afgelopen weken in coronatijd grotendeels vanuit huis. Nu is ze weer deels op de werkvloer te vinden. “Ik heb vanaf januari een goed en duidelijk inwerktraject gehad. Tegelijkertijd volgde ik een ontwikkelprogramma bij Saxion. Daaruit kon ik ook weer input voor Effect meenemen.” Thijs kan dat beamen: “Als werkgever kun je zelf ook aan bepaalde Fast Forward-sessies meedoen of je voordeel uit dat traineeprogramma halen. In ons geval bracht Laurijn nuttige tips mee op het gebied van commerciële bezwaartechnieken. Daarmee konden wij als uitzendorganisatie onze eigen pitch kwalitatief weer verbeteren.”

Thijs Oude Nijhuis

Meerwaarde voor bedrijven

Waarom halen bedrijven veel meerwaarde uit een Fast Forward-trainee? Voor Thijs is dat een duidelijke zaak: “Deze pas afgestudeerde studenten denken allemaal extra bewust na over hun eigen ontwikkeling, welk pad ze richting hun toekomst willen bewandelen. Ze zijn bezig met vragen als: ‘waar wil ik uitkomen, welke ervaring wil ik opdoen, hoe ga ik dat bereiken?’ Het is prettig samenwerken met iemand die daar zo bewust mee bezig is. Ik vind het fijn dat wij als Effect daarin voor Laurijn een stap of een tussenstap kunnen zijn. Het is waardevol voor ons én voor haar. Laurijn is onze eerste Fast Forward-trainee. We zien dat ze zich goed opstelt binnen het team, haar functie prima oppakt en het gewoon heel goed doet. Daar zijn we blij mee. In het algemeen geldt voor bedrijven: zelfs als jij en je trainee na acht maanden uit elkaar gaan, heb je elkaar en elkaars netwerk toch leren kennen. Als dat een positieve ervaring was, biedt dat nog steeds kansen voor de toekomst. Er kan ook op termijn juist weer een vervolg in zitten. Fast Forward-trainees kunnen voor veel organisaties enorme meerwaarde hebben.”

Van trainee naar werknemer

Hoe ziet de nabije toekomst er uit voor Laurijn? “Mijn traineeship bij Effect loopt nog tot september. We weten natuurlijk niet hoe de wereld er dan uitziet, maar ik zou het fijn vinden om dan bij Effect in dienst te treden om verder ervaring op te doen. Voorlopig zit ik hier goed op mijn plek. ” Als het aan Thijs ligt, ziet het er ook goed uit: “We hebben nog steeds de intentie om Laurijn hier een contract aan te bieden.”

Saxion Fast Forward Effect Oldenzaal

Over Fast Forward

Fast Forward is hét tweejarige traineeship voor jonge getalenteerde hbo- en wo-afgestudeerden. Deze talenten volgen wekelijks masterclasses uit het leiderschapsprogramma van Fast Forward en zijn tegelijkertijd aan het werk bij een bedrijf uit de regio. Talenten en bedrijven worden met visie en durf met elkaar verbonden en door te investeren in elkaar maken ze elkaar én de regio sterker.

Lees meer over Fast Forward
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.