Schermafbeelding-2020-06-17-om-17.13.28.jpg

Green Team Twente racet niet, maar leert wel

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

De coronacrisis treft ons allemaal, maar de gevolgen zijn voor iedereen anders. Hoe gaan de verschillende studenten, medewerkers, teams en verenigingen hiermee om? Green Team Twente zag de race waar ze het hele jaar naartoe leefden gecanceld worden, maar voor Werkbouwtuigkunde-student Michiel Bekkering (staand, uiterst rechts), een van de drivetrain engineers van het team, is het alsnog een leerzame ervaring. “Je probeert er toch zo goed mogelijk iets van te maken.”

Hoi Michiel, hoe gaat het bij jullie?

“Bij ons zijn gelukkig geen coronagevallen. We hebben netjes de voorschriften van de universiteit overgenomen en we zitten momenteel met niet meer dan zes mensen op kantoor. We hopen dat als de maatregelen versoepeld worden, we weer met meer mensen aanwezig mogen zijn. Het sleutelen aan de auto kan natuurlijk niet vanuit huis of in je eentje. Soms moet je elkaar goed in de gaten houden of moeten er zware dingen getild worden.”

Welke invloed heeft de uitbraak van het coronavirus op jullie team?

“Ons jaar is toch wel een beetje in duigen gevallen. Eind juni en begin juli zouden we de race hebben in Londen, maar die gaat helaas niet meer door.”

Dat was een mooi tripje geweest.

“Precies, dat was heel erg tof geweest. Het was ook wel een beetje waarvoor je het deed en waar je het hele jaar naartoe hebt gewerkt. Dat je daar kon laten zien: dit hebben wij gemaakt als studenten uit Enschede.”

Werktuigbouwkunde-student Michiel blijft optimistisch na het cancelen van de race in Londen

Hoe was het toen jullie hoorden dat het niet doorging?

“Dat was begin april en ik had persoonlijk echt wel even dat ik dacht: nu heb ik er een stuk minder zin in. Je bent toch iets minder gemotiveerd. Maar we hebben met het hele team online samen gezeten en we willen toch kijken of we niet met een andere race mee kunnen doen of zelf iets kunnen organiseren in augustus.”

Maar het is vast geen nutteloos jaar voor jullie geweest?

“Nee, ik heb toch wel veel geleerd. Vooral op het gebied van soft skills. Je werkt ook veel met mensen die bepaalde kennis hebben die ik op de opleiding nooit zou leren. Bijvoorbeeld over het maken van 3D-tekeningen. Dan krijg je toch van hen te horen dat iets niet goed is en daar leer je dan weer van. Je leert echt van de fouten die je maakt en dat zijn er natuurlijk best nog wel wat. Uiteindelijk probeer je er gewoon zo goed mogelijk iets van te maken.”

Hoe maken jullie nu het jaar af?

“Het doel is in ieder geval om de auto zo goed mogelijk af te leveren aan het nieuwe team, dat in september start. Op 29 juni is de online autopresentatie. Daarna proberen we er als team een punt achter te zetten. Uiteindelijk is het toch mooi om te zien dat de auto rijdt, ook al is het misschien niet in raceverband. Dat is al heel cool. Na de presentatie gaan we nog vier dagen lang afsluiten met het team, met onder meer een pubquiz. Daar heb ik wel zin in. Hopelijk kan dat met z’n allen onder het genot van een biertje.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.