Marjon Veendijk
Studentenleven

Masterstudent Marjon werkt in coronatijd bij de GGD: ‘Hier kun je je niet op voorbereiden’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Het jaar 2020 zal ongetwijfeld bij veel mensen voor altijd in het geheugen gegrift staan. Ook Marjon Veendijk, masterstudent Health Care and Social Work, zal deze tijd niet snel vergeten. Zij is deskundige infectiepreventie bij GGD Twente en werkt dus in de frontlinie van de coronacrisis. “Natuurlijk zijn er momenten dat ik denk: van mij mag de crisis nu wel voorbij zijn.”

Als deskundige infectiepreventie adviseert en informeert Marjon zorginstellingen proactief over de preventie van infectieziekten. De uitbraak van het coronavirus zorgde er echter voor dat haar reguliere werk stil kwam te liggen. “Dan gebeurt er wel iets bijzonders”, vertelt ze. “Vooral door de razendsnelle ontwikkeling en verspreiding van het virus. We zijn met het team Infectieziektebestrijding nog steeds meer dan fulltime bezig. Daarnaast krijgen we hulp van andere GGD-afdelingen voor onder meer het callcenter en het bron- en contactonderzoek. Gelukkig gaat dat tot nu toe hartstikke goed.”

Deze periode is voor iedereen heftig. Burgers, professionals: niemand heeft hier ooit mee te maken gehad.

51781103_10213304358350031_7397588491661475840_o.jpg
Masterstudent en GGD-deskundige infectieziekte Marjon Veendijk over de coronacrisis

Het zijn dus drukke tijden voor Marjon. Ze maakt veel overuren en volgt ook nog eens de master Health Care and Social Work. “Het is, zeker met kinderen, wel echt een uitdaging om alle ballen in de lucht te houden. Maar deze periode is voor iedereen heftig. Burgers, professionals: niemand heeft hier ooit mee te maken gehad. En dit is wel het werk waarvoor ik ben opgeleid. Al kun je je hier niet op voorbereiden: iedere dag gebeurt er wel iets anders en het beleid verandert continue. Het is heftig om in zo’n crisis te werken, maar daarbij ook heel uitdagend. Natuurlijk zijn er momenten dat ik denk: van mij mag de crisis nu wel voorbij zijn, maar dat denkt iedereen.”

Tips voor het gebruik van mondkapjes

Vanaf 1 juni is het verplicht om in het openbaar vervoer een mondkapje te dragen. Dit geldt dus ook voor studenten die vanaf 15 juni weer naar Saxion komen. Onlangs deelde GGD Twente een filmpje waarin te zien was hoe Marjon tips geeft voor het dragen van zo'n mondkapje. "Veel mensen weten misschien niet hoe ze daarmee om moeten gaan. Dat risico zagen we, dus dachten we: laten we het publiek informeren.”

De tips van Marjon voor het veilig gebruik van mondkapjes in het openbaar vervoer:

1. Gebruik altijd een schoon, ongebruikt mondkapje.
  2. In sommige mondkapjes zit een metalen strip. Deze kun je over je neus buigen, zodat het kapje aan de bovenkant goed aansluit.
  3. De onderkant van het kapje trek je over je kin, zodat het mondkapje goed aansluit op je gezicht.
  4. Blijf gedurende de reis van je mondkapje af. Door het ademen komen er in je masker namelijk kleine druppeltjes vrij met bacteriën en virussen, die je met je handen kunt verspreiden naar je omgeving.
  5. Als je de trein of de bus uitstapt, kun je je mondkapje afzetten. Probeer het mondkapje alleen aan te raken bij de lussen en gooi het kapje weg in de afvalbak.
  6. Als je een handgemaakt, katoenen kapje gebruikt, kun je deze bewaren in een zakje of bakje en zodra je thuis bent wassen op 60 graden.
Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.