Coronavirus communicatie Saxion

Update 24: #welkombijsaxion - persoonlijk, warm en toekomstgericht onderwijs

Leestijd Minuten

Ook bij Saxion ziet het komende studiejaar er door de coronacrisis anders uit. We proberen allemaal een beeld te krijgen bij ‘anders’ en wat dat voor ons betekent. Dat geldt zeker ook voor onze aankomende studenten.

Zij starten in een nieuwe omgeving die naast nieuw ook anders is, waarin ze graag persoonlijk kennis willen maken met de studiegenoten, de opleiding, onze hogeschool en de stad waarin ze gaan studeren.

Wij bieden onze aankomende studenten een warm welkom omdat zij dit verdienen, zeker na de bijzondere en voor velen voortijdige afsluiting van hun middelbareschooltijd of middelbare beroepsopleiding. Op een persoonlijk en toffe manier die past bij Saxion en bij de start van een nieuwe studie. Daarom kijken we naar een passende mix van fysieke en online activiteiten voor deze studenten. Een introductie die bestaat uit een persoonlijke en virtuele kennismaking bij de opleiding met startactiviteiten om studiegenoten en hogeschool Saxion te leren kennen.

We hopen dat onze toekomstige studenten in deze andere tijd zo persoonlijk mogelijk te ontvangen en te begeleiden zodat ze zich echt welkom voelen bij Saxion en samen met hun studiegenoten de weg snel weten te vinden.

Wat kan een eerstejaarsstudent van ons verwachten?

We hebben verschillende activiteiten om eerstejaarsstudenten bij Saxion welkom te heten:

1. Aanmelden mogelijk tot 15 augustus
    Wil iemand nog bij Saxion komen studeren, maar heeft hij/zij de aanmelddeadline van 1 juni gemist? Geen nood, bij Saxion kun je je nog tot 15 augustus aanmelden.

Donderdag 11 en vrijdag 12 juni zijn er nog online open avonden voor de deeltijdopleidingen. Tijdens de online open avonden kunnen geïnteresseerden voorlichtingsvideo’s van opleidingen bekijken en live vragen stellen aan docenten. Ook zijn er video’s met thema’s die deeltijdstudenten aanspreken, zoals de balans tussen werk en privé en onze locaties. Door middel van interviews met deeltijdstudenten worden er ervaringsverhalen gedeeld.

2. Meet & Greet voor een eerste kennismaking
    Studenten die in september 2020 met een opleiding bij Saxion starten nodigen we uit voor een Meet & Greet bij de door hen gekozen opleiding. De student maakt kennis met toekomstige medestudenten, het onderwijsprogramma, huidige studenten en docenten. Deelname is niet verplicht, maar dit is wel hét moment voor de zomervakantie om te checken of een student straks op de juiste plek zit. Na aanmelding in Studielink ontvangt de aankomende student automatisch een uitnodiging voor deze online groepsactiviteit. Deeltijdstudenten hebben de mogelijkheid om online een studieadviesgesprek op maat aan te vragen. Ook kunnen zij live chatten met studenten en docenten. Voor internationale studenten organiseren we Q&A sessies met de opleidingen en is er de mogelijkheid voor 1 op 1 contact met een student.

3. Voor mbo’ers: eerste 100-dagenprogramma voor een goede start
    Om de overstap van het mbo naar het hbo te versoepelen, biedt Saxion mbo-studenten het ‘eerste 100-dagenprogramma’ aan, waarin mbo’ers de mogelijkheid krijgen om voor de zomervakantie al te starten met het volgen van webinars. Daardoor kunnen mbo’ers zelfs als ze nog geen diploma hebben behaald alvast starten met een hbo-opleiding. We begeleiden deze studenten zo goed mogelijk door middel van coaching en het trainen van skills voor het hbo, zoals taalvaardigheid. Dit alles om ze te helpen aan een goede start op het hbo, met passende ondersteuning en begeleiding. Mbo-studenten kunnen zich via  www.saxion.nl/eerste100dagen aanmelden voor het hbo-programma. Dit is een samenwerking met diverse mbo’s uit de omgeving.

4. Buddygroepen voor een goede sociale binding
    Bij Saxion vinden we het belangrijk om de sociale binding met eerstejaarsstudenten te waarborgen zodat ze zich welkom voelen. Daarom wordt een eerstejaarsstudent tijdens of volgend op de introductie ingedeeld in een buddygroep waarin ze virtueel en waar mogelijk ook live deelnemen aan sociale activiteiten. Denk daarbij aan (virtueel) lunchen op school of na college samen (virtueel) een terrasje pakken. De groep bestaat uit maximaal 8 studenten, plus een studentcoach uit een hoger jaar van de opleiding. Buddygroepen ontmoeten elkaar het liefst 1x per week op een door de studentcoach – samen met de groep – te plannen moment waarop geen andere onderwijsactiviteiten gepland zijn.

5. Introductieweek (HOI)
    Voor de eerstejaarsstudenten richten we een online festivalterrein in. Het festivalterrein zal de centrale plek voor studenten zijn en ingericht worden met verschillende pleinen. Het online platform zal langer beschikbaar zijn zodat de student op deze plek de eerste maanden hulp kan krijgen om de weg binnen Saxion en het studentenleven in Enschede, Deventer en Apeldoorn te vinden.

6. Alle informatie voor een goede start van de studie op een rij
    Op de website www.saxion.nl/startersinfo vindt een aankomende student alle informatie die nodig is voor een soepele start van de studie. Internationale studenten vinden deze informatie op www.saxion.edu/introduction.

Updates en FAQ's van Saxion

Op saxion.nl/coronavirus vind je diverse updates over het coronavirus en in de FAQ's worden Saxion-specifieke vragen beantwoord.