Drie bedrijven over input van Creative Business-studenten
Onderwijs

Drie bedrijven over input van Creative Business-studenten

Wendy van Til
Wendy Kloezeman - van Til Leestijd Minuten

Tien studententeams gingen afgelopen maand aan de slag met cases van echte klanten (Hollandia Matzes, Kulturhus Borne en Strukton Civiel) tijdens de zogeheten Artica Battle. Het is een concept wat elk jaar wordt herhaald door communicatiebureau Artica uit Ootmarsum. Hollandia Matzes, Kulturhus Borne en Strukton Civiel vertellen waarom studenteninput zo welkom is voor hun bedrijf.

Studenten storten zich op de ontwikkeling van een campagneconcept en tijdens de week staan de klanten en medewerkers van Artica de studenten bij, zodat de studenten echt kunnen proeven van de reclamewereld. Aan het eind van de week pitchen ze voor docenten, opdrachtgevers en de medestudenten.

Marlon Snijders, operationeel manager communicatie Strukton Civiel:

“De opdracht was om fietsers in binnenstedelijke gebieden veilig gedrag te laten vertonen bij wegwerkzaamheden, het liefst op een ludieke manier. Vier groepen hebben aan deze casus gewerkt en hun concept gepresenteerd. Ik was echt verrast dat ze binnen drie dagen vier concrete concepten presenteerden. De studenten dachten niet alleen in middelen, maar keken ook naar de oplossing voor het probleem. Gaaf om te zien was dat ze zich echt inleefden in het probleem en op de fiets Enschede door gingen om zelf te ervaren hoe het is. Want, waar stop je voor? Ze kwamen met een praktische oplossing die we met Artica verder gaan uitwerken.”

Pieter Heijs, commercieel directeur Hollandia Matzes:

“Wij doen het met Hollandia Matzes heel goed, met name met Pasen. De omzet gaat goed, maar we wilden ook dat het top of mind is tijdens Pasen. Stel dat ons product niet in de winkel staat, dan willen we dat mensen het missen. Het niveau van de bedachte concepten door studenten was natuurlijk wel verschillend qua kwaliteit, maar dat hoort erbij. Wij snappen heel goed dat het van belang is voor studenten dat ze aan de slag gaan met echte vraagstukken. Wij willen als werkgever ook graag iets terugdoen: we zijn zelf ook student geweest. De winnaars hadden een spel gemaakt met een pak matzes, erg leuk bedacht.”

Frank Droste, Kulturhus Borne:

“Onze opdracht aan de studenten was om de formule van Kulturhus Borne te laten landen op andere plekken in Nederland, waarbij Kulturhus Borne het boegbeeld is en dat het ook weer opdrachten teruggeeft aan ons. Bij ons is het van belang dat burgerinitiatieven van onderop aangejaagd worden en dat zien we graag terug in de rest van Nederland. Van deze opdracht hebben we zelf ook veel geleerd. Zo merkten we dat de opdracht niet helemaal is begrepen door de groepen studenten die eraan werkten. Bovendien is het erg gaaf om met studenten te werken. Een van de groepen bedacht de naam CultureBox voor ons collectief van adviseurs en ook het idee voor een maatschappelijke pop-upstore kwam voorbij. Erg verrassend en iets wat we zelf verder uit willen werken. Dit soort samenwerkingen zijn goed om te doen. Dat is ook een compliment naar Artica. Ze investeren echt in de ontwikkeling van studenten en daar dragen we graag aan bij.” 

Winnaars Artica Battle One week film project

Nienke Reith, Babet Eijsink, Erik Luttmer en Steijn de Lepper, genaamd team The Bold Brainstormers wonnen de Artica Battle 2020. Ze verzonnen het concept ‘Matzen – geef een draai aan je Paasbrunch’. De hoofdprijs? Een trip naar Berlijn.

Creative Business studenten die kozen voor een specialisatie Audiovisueel werkte een week lang aan het maken van een film. Oftewel, in 1 week met een team een korte film opleveren en zo alle aspecten van het maken van een film meemaken. Ook hier zat een wedstrijdcomponent aan. Team Baas boven baas won. 

Ook de andere studieroutes van de opleiding Creative Business hadden een speciale eerste kick-off week voor hun specialisaties. Zo trapten studenten die kozen voor Educatieve Mediaconcepten af met bezoeken aan bedrijven en instellingen. Studenten die zich gaan specialiseren op het gebied van Journalistiek en Voorlichting mochten deze week als redactie aan de slag en de functies van verslaggever en bureauredacteur zich eigen maken. 

Wendy van Til

Wendy Kloezeman - van Til

Wendy Kloezeman - van Til duikt graag de diepte in, analyseert en coördineert de verhalen op Saxion.nl. Ze is gepassioneerd brainstormer, advocaat van de duivel, storyteller, bulletjournaller, wereldburger en avonturier. Tips? Mail nieuws@saxion.nl!

Gerelateerde artikelen

Noa Lohuis en Babet Jansen Ondernemerschap

Hoe Noa en Babet hun passie voor hospitality bundelden: ‘We dachten: dit kunnen wij ook!’

24 april 2024
Saxion, Universiteit Twente en ROC van Twente ondertekenen een gezamenlijk convenant Persbericht

Samen sterker: Kennisinstellingen bundelen krachten voor Centre of Expertise 'Versnelling energie- en grondstoffentransitie'!

04 april 2024
Tom Salemink Business

Tom breidt de Talententuin Achterhoek uit naar Twente: ‘We verbinden bedrijven met jong talent’