Koffie club Oldenzaal
Studentenleven

Studenten steken kwetsbare ouderen hart onder de riem

Leestijd Minuten

De coronacrisis brengt het beste in mensen boven. Overal schieten hulpacties voor mensen die getroffen zijn, als paddenstoelen uit de grond. Ook onder studenten van Saxion zijn er creatieve initiatieven. Neem bijvoorbeeld de Koffieclub Oldenzaal, een groep studenten die zich inzet voor kwetsbare ouderen.

Normaal gesproken bezoeken ze ouderen om gezamenlijk een kopje koffie te drinken of organiseren ze een huifkartocht of een 'high coffee'. "Nu dit niet meer aan de orde is, hebben we besloten een actie op touw te zetten. We sporen Oldenzaalse kinderen en hun ouders aan om zo veel mogelijk brieven, vrolijke tekeningen of gedichten in te leveren", zegt Casper Kroeze, student Ondernemerschap en Retail Management. "We hebben al heel erg veel positieve reacties gehad. Er zijn al een aantal kaartjes met leuke verhalen en tekeningen binnen."

Help ouderen zich minder eenzaam te voelen

"We hebben nu zo'n veertig ouderen waarmee we regelmatig contact hebben. De spullen die we met deze actie binnenkrijgen worden in een herkenbare envelop met een begeleidend briefje door de brievenbus gedaan bij de ouderen. Daarna zoeken we ook nog even telefonisch contact met ze. Zo hopen we dat ouderen zich minder eenzaam voelen in deze spannende tijd. Mocht onze actie een succes zijn en we heel veel tekeningen of brieven binnenkrijgen, dan breiden we ons verspreidingsgebied wellicht uit in overleg met bijvoorbeeld Impuls."

De Koffie Club Oldenzaal is van oorsprong een initiatief van een groep studenten en recent genomineerd voor de Appeltjes van Oranje award.