May 01, 2019-094953-Novel-T-CreateTomorrow-2Y3A9736-AntoineMoghaddar-Shotmaniacs.jpg
Business

Eerste online editie Create Tomorrow moet verrassende oplossingen opleveren

Het zou voor het eerst een tweedaags evenement zijn met zo’n duizend deelnemers op liefst vier verschillende locaties, maar de corona-uitbraak gooide roet in het eten voor de organisatie van Create Tomorrow. En dus vindt, zoals bij veel events, dit jaar de eerste online editie plaats, waarbij studenten vernieuwende oplossingen bedenken voor verschillende opdrachtgevers. “Doordat we werken met multidisciplinaire teams, krijgen bedrijven hele andere ideeën.”

Het oorspronkelijke idee was om de eerste dag van het event op vier verschillende plekken in Enschede dieper in te gaan op de verschillende thema’s, vertelt Carlijn Joosten, die Creative Business studeert bij Saxion en een tussenjaar nam om een PR- en communicatiefunctie te vervullen binnen de organisatie van Create Tomorrow. “Zodat we studenten, ondernemers en wetenschappers konden verbinden en inspireren. De tweede dag zou één grote studentendenktank worden, met duizend studenten in een grote tent op de campus van Universiteit Twente. Ook is er elk jaar een avondprogramma met entertainment en coole sprekers.”

Livestream vanuit Wilminktheater

Vanwege de uitbraak van het coronavirus gaat dat hele verhaal niet door, maar de organisatie, die bestaat uit studenten van Saxion en Universiteit Twente, liet er geen gras over groeien en stampte een digitaal programma uit de grond, met als basis een livestream die wordt opgenomen in het Wilminktheater. Op donderdagavond trapt Create Tomorrow af met een webinar van Tom Coronel en de bekendmaking van de vraagstukken, waarna de studententeams die zich hebben opgegeven aan de slag kunnen en op vrijdag enkele workshops volgen. Vrijdagavond dienen de studenten hun oplossing in en verzorgt satirewebsite De Speld een liveshow over het studentenleven.

A-Carrie.jpg
Carlijn Joosten, die als Creative Business-student de PR verzorgt voor Create Tomorrow

Verrassende oplossingen

Mede-organisator Novel-T, dat bedrijven helpt innoveren en is opgericht door Saxion, Universiteit Twente en de regionale overheid, biedt de winnende studenten en opdrachtgever een natraject om te kijken of het idee daadwerkelijk geïmplementeerd kan worden. Maar dat is niet de enige reden voor studenten om mee te doen. “Voor veel studenten is Create Tomorrow een uitdagende en laagdrempelige manier om mee te denken over grote maatschappelijke stukken. Het is leuk om, zeker in deze coronatijd, een dag serieus bezig te zijn met je vrienden of studiegenoten. Juist doordat je studenten van verschillende opleidingen bezig bent, kom je tot verrassende oplossingen.”

Unieke resultaten

Daar ligt volgens Carlijn ook direct de meerwaarde voor de opdrachtgevers, dit jaar onder meer het MST, het ZGT en Rijkswaterstaat. “Vaak kampen bedrijven met vraagstukken waar ze zelf niet uitkomen. Tijdens Create Tomorrow werken we met multidisciplinaire teams, waardoor je hele andere ideeën en input krijgt als bedrijf, wat natuurlijk heel erg waardevol is. Juist doordat we een breed scala hebben aan deelnemers – van technische studenten tot internationale teams – geeft dat unieke resultaten.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.