Profielfoto2 liggend.jpg

Alumnus Ellis: 'Slechte keuzes bestaan niet, overal leer je van'

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC
Daphne Striekwold Leestijd Minuten

Tijdens je studie kun je erachter komen dat je interesses bij verschillende gebieden liggen. En waarom zou je kiezen als je ook meerdere dromen waar kunt maken? International Business-alumnus Ellis Middelkamp is Marketeer Talent bij Stichting Enschede Promotie, de citymarketingorganisatie van Enschede, en werkt tegelijkertijd op projectbasis als onderzoeker voor Breda University of Applied Sciences (BUas). Twee totaal verschillende functies, maar juist de afwisseling maakt het interessant.

Wat is je functie en welke taken horen hierbij?

"Enschede Promotie is de citymarketingorganisatie van Enschede en als Marketeer Talent houd ik me bezig met het schrijven en uitvoeren van het marketingplan voor het nieuwe studentenplatform Study in Enschede. Dit platform heeft als doel een totaalbeeld te geven over studeren in Enschede: over kennisinstellingen en studentenverenigingen, maar ook over wonen, werken en vrije tijd. Daarnaast heeft de website een agenda met evenementen en activiteiten die plaatsvinden in de stad. Ik houd me onder andere bezig met het voeren van gesprekken met stakeholders zoals de Gemeente Enschede, de onderwijsinstellingen, studenten, verenigingen en denktanks, maar ook bedrijven. Daarnaast schrijf ik het marketingplan, bedenk ik campagnes om ons platform te promoten, schrijf ik content voor de website en beheer ik de Instagram-pagina van Study in Enschede. Bij BUas werk ik op projectbasis als onderzoeker in verschillende projecten in de toeristische en recreatieve sector. Taken die hierbij naar voren komen verschillen per project: van adviesrapporten schrijven voor een gebied in Mozambique tot data verzamelen bij hardloopevenementen in Europa."

Hoe ben je bij deze bedrijven terecht gekomen?

"Na het afronden van mijn master kon ik op projectbasis bij BUas blijven werken, voor één dag per week. Toen ik voor de overige vier dagen op zoek ging naar een baan, ben ik bij het kantoor van Enschede Promotie naar binnen gestapt om te vragen of er vacatures waren. Op dat moment waren er geen vacatures, maar kreeg ik wel de vraag om mijn CV op te sturen. Van het een kwam het ander: dankzij mijn achtergrond in het onderwijs en ervaring met citymarketing bleek het een perfecte match!"

Wat vind je het leukste aan je baan?

"Allereerst vind ik zowel de studentendoelgroep als het onderwijs heel leuk om mee te werken. Er heerst een open sfeer en studenten zijn innovatief en vaak bereid te helpen. Ik spreek iedere week veel verschillende mensen, iets wat mijn baan heel afwisselend maakt. De ene dag zit ik een kop thee te drinken uit een bierpul bij een studentenvereniging en de andere dag zit ik met het managementteam van een kennisinstelling om tafel. Daarnaast vind ik het leuk om twee verschillende functies met elkaar af te wisselen."

Wat is voor jou de grootste uitdaging?

"Samenwerken met zoveel partijen betekent ook dat je te maken krijgt met veel verschillende meningen. Dit kan weleens een uitdaging zijn. Het leukst is als je iets neerzet waar uiteindelijk iedereen tevreden mee is, dat geeft veel voldoening."

Welke gave ervaringen heb je opgedaan bij deze banen?

"Ik mag in Enschede bij veel leuke evenementen aanwezig zijn en voor mijn baan als onderzoeker mag ik regelmatig op reis. Zo ben ik vorig jaar voor een project naar Mozambique geweest en zou ik afgelopen maand naar Rome zijn gegaan (deze reis ging helaas niet door i.v.m. het coronavirus). Ik vind het altijd leuk om nieuwe plekjes te ontdekken en dat probeer ik ook in Enschede nog steeds te doen!"

Op welke manier komt de opgedane kennis vanuit je opleiding van pas bij je bedrijven?

"Tijdens mijn opleiding Hoger Toeristisch en Recreatief Onderwijs bij Saxion, leerde ik over management en marketing in de toeristische sector. Na deze bachelor heb ik een master gevolgd in Tourism Destination Management. Deze master is specifiek gericht op destinatie management, waarbij je kijkt naar de gehele bestemming. Tijdens deze studie heb ik veel geleerd over citymarketing en onderzoek. Ik gebruik mijn kennis die ik opgedaan heb bij beide opleidingen dus nog dagelijks."

Had je tijdens je studie al het doel om deze richting op te gaan?

"Absoluut! Al tijdens de eerste module in gebiedsontwikkeling, bij het schrijven van een gebiedsplan voor Suriname, wist ik dat ik hier mijn toekomst van zou willen maken. Ik vind toerisme een mooi vakgebied dat (bijna) altijd samengaat met fijne ervaringen en mooie herinneringen. Als ik dan ook nog eens mag werken aan het totaalplaatje, met alle stakeholders die in een gebied actief zijn, vind ik dat helemaal fantastisch."

Welke tips heb je voor studenten die ook dit beroep zouden willen uitoefenen?

"Helaas zijn plekken binnen citymarketing of andere destinatiemanagementorganisaties vaak schaars. Geef de moed niet op! Zorg dat je goed aan je CV werkt en onderschat daarbij niet wat kleine projecten met jouw CV kunnen doen. Probeer vooral veel verschillende dingen om erachter te komen wat jij leuk vindt om te doen. Ik ben ervan overtuigd dat slechte keuzes niet bestaan, overal leer je van."

Blog: Politiek en cultuur in Washington DC

Daphne Striekwold