De bovenste verdieping van het gebouw Epy Drost in Enschede is verlicht met regenboogkleuren.
Corporate

Diversity Day: Saxion bekrachtigt onderwijssamenwerking met webinar en LHBTI+verdrag

Anne Hurenkamp
Anne Hurenkamp Leestijd Minuten

Samen sta je sterker. Op Diversity Day en in de aanloop naar International Coming Out Day organiseert Saxion daarom met de Universiteit Twente en het ROC van Twente op 6 oktober een webinar dat de opmaat vormt naar meer samenwerking en een beoogde LHBTI+ Declaration of Twente. Saxionmedewerker Marco Strijks van de Th!nk With Pride-werkgroep vertelt wat er op stapel staat.

Gewoon jezelf kunnen zijn en je gerespecteerd en gewaardeerd voelen om wie je bent. Het klinkt zo vanzelfsprekend. Toch is dat nog niet altijd het geval voor LHBTI+ers. Begrip over hun levensreis en -ervaringen, niet altijd even zichtbaar voor de buitenwereld, is daarom nog steeds belangrijk. Ook dicht bij huis, voor iedereen die studeert of werkt bij Saxion, de Universiteit Twente of het ROC van Twente. Dat vinden de LHBTI+werkgroepen van de drie onderwijsinstellingen in de aanloop naar International Coming Out Day en hun online event.

Weer even de kast in

“Op dinsdag 6 oktober kan iedereen meekijken met ons webinar. We hebben een mooi compact programma van een uur. Met een aantal sprekers staan we stil bij de kansen die er in het onderwijs nog volop liggen om meer ruimte te bieden aan een LHBTI+vriendelijk studie- en werkklimaat,” vertelt Marco Strijks. ”Wie bijvoorbeeld als voortgezet onderwijs-leerling overstapt naar het mbo, gaat vaak weer even de kast in. Net als afgestudeerden die aan hun eerste baan beginnen, of medewerkers die van werkgever wisselen. Het is voor veel mensen steeds weer aftasten of het mogelijk is om open te zijn over hun geaardheid of gendergerichtheid. In de klas waarin ze terecht komen, op de plek waar ze lesgeven of in het team waar ze aan de slag gaan.”

Marco Strijks
Marco Strijks van het Saxion Th!nk With Pride-netwerk

Gezamenlijke ondertekening

Tijdens het webinar vertelt dr. Maarten Renkema, verbonden aan de Universiteit Twente over zijn post doc-onderzoek naar HRM & Innovatie in relatie tot LHBTI+beleid. Student Tessa Losse levert haar bijdrage als vertegenwoordiger van Jongeren- & Studentenvereniging Exaltio, die zich richt op verbinding tussen LHBTI+jongeren en studenten in Twente. Aansluitend ondertekent zowel het College van Bestuur van Saxion, als dat van het ROC Twente en de Universiteit Twente de verklaring om een LHBTI+inclusieve studieomgeving te ondersteunen.

Koning & Koning naast Jip & Janneke

Marco Strijks over de verklaring: “Het komend jaar gaan wij als onderwijsinstellingen aan de slag met concrete acties. We hopen daarmee te komen tot een Declaration of Twente. Die kun je vergelijken met de Declaration of Amsterdam, waarin LHBTI+zaken voor werkgevers en werknemers geregeld zijn. In onze declaration willen we laten zien hoe en met welke acties wij vormgeven aan het LHBTI+beleid binnen onze organisaties en ons onderwijs. Dat we een plek zijn waar iedereen veilig en vrij kan studeren en werken. Onze studenten en medewerkers moeten hun energie in hun studie en hun werk kunnen steken, zonder zich zorgen te hoeven maken over hun geaardheid of gendergerichtheid. De uitgangspunten in het verdrag kunnen gaan over personeelsbeleid, rolmodellen of kwalitatief en inclusief onderwijs. Denk aan een simpel voorbeeld als het gebruik van het kinderboek Koning & Koning op de pabo, naast een klassieker als Jip & Janneke."

Raamwerk voor onderwijs en bedrijfsleven

Bij het opstellen van de Declaration of Twente, werken Saxion, de Universiteit Twente en het ROC van Twente samen met de Workplace Pride Foundation. De verklaring heeft niet alleen betrekking op de eigen organisaties en hun onderwijs, vertelt Marco: “We maken een raamwerk dat iedere onderwijsinstelling kan omarmen, ondertekenen en gebruiken richting studenten en medewerkers. Ook in de regio Deventer en Apeldoorn, of verder in binnen- en buitenland. De werk- en leerbedrijven waarmee we samenwerken, kunnen deze verklaring ook ondertekenen, op hun website plaatsen of naar buiten brengen. Daarmee zeggen ook zij: ‘We vinden het belangrijk dat studenten en hun begeleiders, die bij ons over de vloer komen, zichzelf kunnen zijn.’ Ook hun commitment is heel wezenlijk. We willen diversiteit zichtbaar maken, anders bestaat het niet.”

De gebruikte foto is een archieffoto.

Programma Diversity Day Twente

6 oktober 2020, 16.00-17.00 uur

• Openingceremonie Thom Palstra (Rector Magnificus University of Twente)
  • Cecille Plomp (gastvrouw)
  • Anka Mulder (voorzitter College van Bestuur of Saxion) en Trudy Vos (lid College van Bestuur ROC of Twente)
  • Maarten Renkema (postdoctoral researcher): Inclusie van LGBTQ+ medewerkers en studenten
  • Michiel Kolman (bestuurslid Workplace Pride Foundation): LGBTI Workplace inclusie: de businesscase en waarom relevant voor onderwijs?
  • Tessa Losse (J&SV Exaltio): De functie van een LGBTI+ student vereniging
  • Thom Palstra (Universiteit Twente), Janco Bonnink (Saxion), Trudy Vos (ROC van Twente) en Roy de Witte (Gedeputeerde van Overijssel, Nederland): Wat doet de organisatie nu en wat is de volgende stap?
  • Ondertekening van de verklaring en afsluitceremonie
Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.