Saxion wil met nieuwe Bitcoin-MOOC´s het beste blockchainonderwijs bieden

Saxion wil met nieuwe Bitcoin-MOOC´s het beste blockchainonderwijs bieden

Saxion gaat een massale open online cursus (MOOC) produceren over de Bitcoin SV. Dat is één van de cryptomunten die uit de Bitcoin is voortgekomen. Voor het ontwikkelen van de cursus gaat Saxion een partnerschap aan met wereldwijde brancheorganisatie Bitcoin Association. “We willen er voor zorgen dat iedereen toegang heeft tot het beste onderwijs op dit gebied,“ vertelt Jan Veuger, lector Blockchain bij Saxion.

Serie van vier MOOC´s

De Bitcoin SV-cursus vormt het startpunt van een verwachte serie van vier MOOC´s over de immense kracht van het Bitcoin-protocol en de mogelijkheden om applicaties op de Bitcoin SV-blokketen te bouwen. Het eerste deel wordt een Bitcoin-basiscursus voor besluitvormers. De vervolgcursussen richten zich meer op de geavanceerde technische toepassingen van het fenomeen.

Het beste Blockchainonderwijs

Jan Veuger is blij met de samenwerking met de Bitcoin Association en het ontwikkelen van de cursussen:"Bij het Saxion Blockchain Institute streven we naar het onderwijzen van interdisciplinaire vaardigheden die bijdragen aan de vooruitgang van de blockchaintechnologie. Met deze MOOC´s willen we er voor zorgen dat iedereen toegang heeft tot het beste blockchainonderwijs. Van studenten tot docenten, van professionals tot andere geïnteresseerden. Dit online onderwijs draagt bij aan het aanzwengelen van de volgende innovatiegolf. De samenwerking met de wereldwijd opererende Bitcoin Association is bijzonder, omdat we kennis ontwikkelen en delen rond één van de elementaire disrupties in de financiële wereld.“

Grenzeloos onderwijs opschalen

In een reactie op de aangekondigde samenwerking met Saxion gaf Jimmy Nguyen, founding president van de Bitcoin Association, aan: “Door de vandaag aangekondigde samenwerking met de Saxion-universiteit zal de Bitcoin Association, net als de Bitcoin SV-blockchain, in staat zijn om ons onderwijsprogramma grenzeloos op te schalen om te voldoen aan de groeiende wereldwijde vraag naar kennis en ontwikkeling.“

Begin 2021

De MOOC's komen gratis beschikbaar. Naar verwachting verschijnt de eerste cursus begin 2021. Saxion biedt de cursussen aan, maar het materiaal is wereldwijd op elk gewenst moment beschikbaar. Aan het einde van elke online cursus kunnen de deelnemers een test afleggen om hun vaardigheid aan te tonen. Ronden ze de cursus succesvol af, dan ontvangen ze een certificaat van Saxion.

Anne Hurenkamp

Anne Hurenkamp is redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie van Saxion. Schrijven maakt haar gelukkig. Vooral als het om een persoonlijk portret of over onderzoek gaat. Als lezer, luisteraar, schrijver en podcaster gaat Anne ook graag op zoek naar mooie verhalen uit de geschiedenis van de popmuziek. In haar vrije tijd is ze bovendien boekenliefhebber en Beatlesblogger.