sweatshop
Studentenleven

Studenten werken 11 uur lang in sweatshop: ‘Duurzaamheid gaat niet alleen over milieu’

Tom Wassink
Tom Wassink Leestijd Minuten

Van negen uur ’s ochtends tot acht uur ’s avonds aan het werk in een naaiatelier, dat is wat zo’n twintig studenten van de opleiding Fashion & Textile Technologies vandaag doen in de werkplaats van DCW. In het kader van de Dutch Sustainable Fashion Week willen ze op deze manier aandacht vragen voor de slechte werkomstandigheden in de zogeheten sweatshops. Derdejaars student Puck Jager zit in de organisatie van de actie. “We willen dat mensen gaan inzien dat we hier echt eens iets aan moeten doen.”

Hoi Puck, wat gaat er vandaag precies gebeuren?

“We gaan met zo’n twintig studenten in de werkplaats van DCW een sweatshop nabootsen zoals die er bijvoorbeeld in Bangladesh en China uitzien. Zo ervaren deze studenten hoe het is om 11 uur lang, zonder al te veel pauze, achter een naaimachine te zitten. Een sweatshop is namelijk de negatieve benaming voor een naaiatelier waar mensen onder slechte omstandigheden en dicht op elkaar moet werken.”

Waarom is het zo belangrijk dat hier aandacht voor is?

“Binnen onze opleiding staat bij elk project zo’n beetje het thema duurzaamheid centraal. We vinden het belangrijk om te laten zien dat duurzaamheid niet alleen over het milieuaspect gaat, maar ook over het sociale. Ik ben ooit op studiereis geweest naast Shanghai en daar hebben we in de fabrieken kunnen kijken. Daar schrik je echt van. We vinden dit een mooie manier om bewustwording te creëren. Er zitten veel eerstejaars studenten tussen en zij zullen nog veel over duurzaamheid gaan leren, dus is het voor hen goed om dit te zien.”

Puck Jager
Derdejaars Fashion & Textile Technologies-student Puck Jager

Wat is jouw rol in dit verhaal?

“Vorig jaar heb ik ook al meegeholpen en dit jaar verzorg ik als vrijwilliger de communicatie tussen Saxion en DCW en het contact met de vrijwilligers en studenten die zich aangemeld hebben. Er zijn gelukkig veel enthousiaste mensen die meedoen en het is fijn dat DCW hun atelier beschikbaar wilde stellen. Verder hoop ik ervoor te zorgen dat alles vandaag soepel verloopt.”

Hoe reageerden de studenten vorig jaar?

“Ze vonden het wel heel lang en saai. Vorig jaar was het ook langdradig werk, maar dit jaar hebben we er een stukje reparatie in verwerkt. Studenten mogen eigen kleding meenemen die kapot is of ze kunnen van een oud kledingstuk een nieuw kledingstuk maken. We wilden er een leuk element aan toevoegen, dat ook te maken had met duurzaamheid.”

Wanneer is de dag voor jou geslaagd?

“Er zijn de hele week in heel Nederland allerlei evenementen om die bewustwording te creëren. Voor ons is de dag geslaagd als studenten voelen: dit is niet normaal. En als mensen gaan inzien dat we hier echt eens iets aan moeten doen.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.