Geld innovatiefonds PIHC uitgekeerd aan medisch technisch onderzoek Saxion

600.000 euro voor regionaal medisch onderzoek

Leestijd Minuten

Innovatiefonds Pioneers in Health Care (PIHC) kent wederom 600.000 euro toe aan medisch-technische onderzoeksprojecten in de regio Twente en Salland. Het geld wordt beschikbaar gesteld Saxion, Medisch Spectrum Twente, Ziekenhuisgroep Twente, Deventer Ziekenhuis en Universiteit Twente.

In totaal werden 36 voorstellen ingediend, waarvan elf onderzoeksteams hun voorstel beloond worden met ieder 60.000 euro. De nadruk van de onderzoeksprojecten ligt op de toepassing van nieuwe technologie die leidt tot patiëntvriendelijkere en betere zorg.

De winnende onderzoeken zijn uiteenlopend qua onderwerpen. Zo wordt gekeken of met kunstmatige intelligentie de beoordeling van een inwendige echo bij darmkanker betrouwbaarder is dan de huidige beoordeling. Een ander onderzoek richt zich op het ontwerp van een meetsysteem voor patiënten met een enkelfractuur zodat ze thuis kunnen revalideren. Daarnaast is er een project dat zich op kinderen met kanker richt waarbij een zorgrobot de kinderen stimuleert tot meer beweging en een project dat een ultrasoon wondverband ontwikkeld waarbij geluidsgolven wondgenezing kunnen versnellen.

Meerdere successen

Het is de zevende keer dat het fonds vouchers uitkeert om samenwerkingsinitiatieven voor de toekomst te stimuleren. De afgelopen jaren zijn bijna zestig onderzoeken voorzien van de financiële injectie. In meerdere projecten zijn al een aantal mensen behandeld in een testfase. In andere projecten is de ontworpen technologie al in gebruik genomen, soms met lagere zorgkosten.

Investeringsmaatschappij Reggeborgh levert dit jaar ook een financiële bijdrage aan de door PIHC gesteunde onderzoeken. De vouchers zijn gisteravond digitaal uitgereikt.