De laatste fase van je opleiding: 5 tips bij online afstuderen

De laatste fase van je opleiding: 5 tips bij online afstuderen

Susan Muskee
Susan Muskee Leestijd Minuten

Je afstudeervoortgang bespreken in een ‘gewoon’ klaslokaal zit er even niet in en ook in real life samen het glas heffen op een geslaagde afstudeerpresentatie is momenteel niet mogelijk. Kortom: afstuderen in coronatijd is net even anders dan anders. Maar hoe blijf je gemotiveerd en haal je er tóch het beste uit? Samen met Emiel van Lieburg, coördinator afstuderen bij de opleiding Human Resource Management, geven we je 5 tips.

1) Creëer externe prikkels

Nu je niet om 9 uur ’s ochtends op school of op je afstudeerplek hoeft te zijn, is de verleiding groot om wat langer in bed te blijven liggen, even te Netflixen en morgen wel weer verder te gaan met je onderzoek. Of overmorgen, of volgende week… Voor je het weet ben je een maand verder en heb je weliswaar drie seizoenen van die serie gezien, maar geen letter op papier gezet…

Tip van Emiel: “Creëer externe prikkels waardoor je wel aan het werk “moet”: een wekelijks bijpraatmoment met je afstudeerbegeleider of je opdrachtgever, bijvoorbeeld. Onze studenten zijn op onderwerp onderverdeeld in groepen. Dat deden we al fysiek, maar doen we nu ook online. Hierdoor “moet” je wel aan het werk, omdat je wekelijks je voortgang deelt.”

2) Praat erover

Afstuderen is een eenzaam proces: je bent in je eentje een halfjaar bezig met je onderzoek en het schrijven van je scriptie. Zeker nu je niet bij je opdrachtgever op kantoor zit en weinig tot geen medestudenten ziet of spreekt, kan het nog eenzamer voelen. Jezelf motiveren in deze tijd is lastig, maar je hoeft je absoluut niet te schamen als het even niet lukt.

Tip van Emiel: “Blijf praten over je afstudeerproject. Door je ervaringen te delen doe je nieuwe inzichten op en kom je uit je eigen denktunnel. Tegelijkertijd helpt het ook om niet te verdwijnen in het afgezonderde afstudeerproces, waarbij je het idee hebt dat je er alleen voor staat. De drempel wordt alsmaar hoger als je in je eigen bubbel blijft zitten, terwijl het allesbehalve vreemd is als je in deze tijd wat extra hulp of steun kunt gebruiken. Je hoeft heus niet je hele onderzoek uiteen te zetten: ’s avonds tijdens het eten vertellen wat je vandaag hebt gedaan is al genoeg.”

3) Blijf zelf in de lead

Net je vrienden en familie staat je afstudeerbegeleider altijd voor je klaar als je even je verhaal kwijt wilt. Maar op afstand is het moeilijker te bepalen of je daar behoefte aan hebt.

Tip van Emiel: “Normaal gesproken zien we studenten nog weleens op school en maken we even een kort praatje met elkaar. Nu dat niet kan is het veel lastiger om via een computerscherm in te schatten of iemand ergens mee zit. Zoek daarom zelf het contact op en schroom niet om om hulp te vragen: daar zijn we voor.

4) Bereid je goed voor

Hoe deel je je scherm in Teams? Hoe kun je je tante muten die dolgraag aanwezig wil zijn bij je presentatie maar die niet weet hoe ze haar microfoon uitzet? Met andere woorden: hoe werkt de technologie die je nodig hebt om online af te studeren?

Tip van Emiel: “Check je internetverbinding, instrueer je moeder, zusje of huisgenoot dat ze niet moeten stofzuigen tijdens je presentatie en zorg ervoor dat je alle ins en outs van Teams kent zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Daarnaast zijn afstudeerpresentaties in principe openbaar. Je mag dus altijd een medestudent vragen of je bij diens presentatie mag aansluiten. Dan weet je alvast hoe zoiets eraan toe gaat.”

5) Maak er een feestje van

Online afstuderen is nét even anders in real life je presentatie te houden en naderhand samen te proosten. Toch is het echt niet nodig om in je joggingbroek je opleiding af te ronden (al mag het natuurlijk wel): je hebt er hard voor gewerkt om te komen waar je nu bent.

Tip van Emiel: “Trek je mooiste kleding aan voor je presentatie en zet alvast een fles bubbels koud in de koelkast. Ook al is het online, je rondt wel je opleiding af na 4 jaar hard studeren. Je verdient het om daar een feestelijk moment van te maken!”

Lees hier ook het verhaal van Bedrijfskunde-alumnus Myrthe, die afgelopen januari summa cum laude afstudeerde in coronatijd of check dit eerder geschreven artikel met tips om je afstudeerpresentatie te rocken.

Susan Muskee

Susan is freelance journalist, tekstschrijver, oud-Saxion-studente en rasechte Deventerse. Ze schrijft ’s zomers het liefst in de zon op haar dakterras en ’s winters op de grond in de woonkamer met haar rug tegen de radiator (niet erg arbo-technisch verantwoord, wél lekker warm).