Solar Team Twente_Foto Martina Ketelaar
Studentenleven

Geen wereldkampioenschap voor zonneauto's, maar Solar Team Twente zit niet bij pakken neer

Thijs Tomassen
Thijs Tomassen Leestijd Minuten

Wat al in de lucht hing is nu definitief: het Solar Team Twente reist in oktober niet af naar Australië om voor de prijzen te gaan bij het wereldkampioenschap voor zonneauto's. Door de coronapandemie gaat de Bridgestone World Solar Challenge niet door. En dat is een flinke domper voor het Twentse team dat vier Saxion-studenten in de gelederen heeft.

"Een enorme teleurstelling", zegt Colin van Laar, leider van het team dat doorgaans tot de wereldtop van de prestigieuze studentenrace behoort. "De teamleden zetten anderhalf jaar alles opzij en werken toe naar de race in Australië. Nu valt die race weg. We nemen natuurlijk de tijd om dit te verwerken, maar we zullen de spirit erin houden."

Het nieuws dat de tweejaarlijkse studentencompetitie niet doorgaat kwam niet als een volslagen verrassing. "We zagen het aankomen, maar als je het eenmaal hoort is het even hartstikke vervelend", zegt Mark van Eijk, woordvoerder van het Solar Team Twente. De drieduizend kilometer lange race van Darwin naar Adelaide had het avontuur van hun leven moeten worden. "Wij zitten niet bij de pakken neer. Vandaag is iedereen alweer aan boord om naar de toekomst te kijken. We willen nog steeds de beste zonneauto produceren."

Die meest efficiënte zonneauto komt er, hoe dan ook.

Mark van Eijk, woordvoerder Solar Team Twente

Het Solar Team Twente lag op schema en heeft het ontwerp van de auto klaar. In maart start de productie. De voorbereidingen zijn in volle gang. "Die meest efficiënte zonneauto komt er, hoe dan ook", zo klinkt het strijdbaar. "Onze partners, innovatieve bedrijven uit de regio en daarbuiten, helpen ons in manuren, financieel en met technische ondersteuning. Zij zijn natuurlijk een beetje geschrokken van het nieuws, maar staan nog steeds achter ons."

Het is de bedoeling dat de auto, die in de zomer gepresenteerd wordt, alsnog in actie komt. De negentien studenten van het Twentse team mikken op deelname aan een alternatief evenement. "Er is nu eindelijk zekerheid. Daardoor kunnen we de focus verleggen naar een evenement dat wél gaat plaatsvinden. Welk evenement is nog de vraag."

Meerdere races in het verschiet?

Mogelijk organiseert het Solar Team Twente, dat naast Saxion-studenten bestaat uit studenten van de Universiteit Twente, in samenwerking met andere teams zelf een evenement. Morgen hebben de studenten contact met leden van andere Nederlandse en Europese teams om daarover te overleggen. Zo wordt er gedacht aan meerdere races op verschillende circuits in Nederland of een drieduizend kilometer lange tour door Europa.

Van een droom die in duigen valt willen de studenten dan ook niks weten. Van Eijk: "De race was een hartstikke mooi doel, maar niet het hoofddoel. We willen laten zien dat initiatieven als deze enorm belangrijk zijn voor het aanvechten van de klimaatverandering. De Solar Team Twente-familie is hecht en dat voelen we. We gaan er nog steeds alles aan doen om Solar Team Twente 2021 tot een groot succes te maken. Twente en de wereld horen snel weer van ons."

Thijs Tomassen

Thijs is freelance journalist en tekstschrijver. Regelmatig maakt hij mooie interviews en achtergrondverhalen voor Saxion.