Alumnus Joris
Business

Alumnus Joris is horecaondernemer in coronatijd

Kiki Hannink.jpeg
Kiki Hannink Leestijd Minuten

Joris Eleveld wist in zijn studententijd al dat hij zijn eigen horecazaak wilde beginnen en inmiddels is hij eigenaar van grand café NOVI in Enschede. In 2009 studeerde hij af aan opleiding Human Resources Management en die opleiding sluit goed aan bij zijn werkzaamheden als horecaondernemer. Ook nu zijn bedrijf door de coronaregels stil staat, blijft hij positief: “We doen wat nodig is.”

Hoi Joris, wat doe je precies voor werk?

“Ik ben horecaondernemer en heb mijn eigen zaak: NOVI. Tijdens mijn studie werkte ik al in de horeca. Dat vond ik zo’n mooie wereld, toen wist ik al dat ik daar mijn werk van wilde maken. Het liefste wilde ik mijn eigen bedrijf beginnen.”

Wat doe je bij NOVI?

“Als horecaondernemer moet je van alles verstand hebben, je moet een soort octopus zijn. Toen ik met NOVI begon, werkte er achttien mensen bij ons. Toen werkte ik heel veel op de vloer, dus in de keuken en in de bediening. ‘s Ochtends de zaak openen, ’s avonds weer afsluiten en alles daar tussen in. Dat vond ik schitterend om te doen, dat paste ook helemaal bij mij. En dat past nog steeds bij mij, maar in 2019 hadden wij 58 mensen die bij ons werkten. Niet allemaal full time, maar dat betekende wel een andere rol voor mij. Van grotendeels uitvoerend naar een veel meer sturende en coachende rol. Als je bedrijf groeit, krijg je ook een heel andere administratie. Dus mijn rol is veel meer verschoven naar mensen aannemen, roosters maken, administratie bijhouden, dat soort zaken. Eigenlijk past de opleiding Human Resource Management daar op alle fronten bij.”

Wat vind je het allerleukste van je werk?

“Oeh, het allerleukste vind ik als ik iets zie, voel of merk wat kan werken voor mijn bedrijf. Een bepaalde aanpassing waar veel mensen beter door gefaciliteerd zouden worden. Het zien en opmerken van zo’n aanpassing en dat vervolgens met alle vrijheid kunnen toepassen, dat vind ik eigenlijk het leukste. Ik hoef geen verantwoordelijkheid af te leggen, ik kan zelf bepalen wat me leuk lijkt en vervolgens kan ik dat gewoon doen. Die vrijheid is voor mij heel erg prettig.”

Hoe beïnvloed de coronapandemie je werkzaamheden?

“Corona beïnvloedt mijn werk enorm: het bedrijf staat gewoon stil. Alles wat ik deed, is veranderd. We doen wel een beetje bezorging, maar dat voorziet ons maar van zo’n 6% van onze reguliere omzet. Terwijl het ons nu veel meer tijd en moeite kost om die 6% omzet te halen. Het feit dat we er met z’n allen in zitten, verzacht voor mij wel heel veel. Dat het nu niet heel goed gaat, kan ik mezelf niet verwijten. Het ligt helemaal buiten mijn verantwoordelijkheid. Door de steunpakketten is het financieel ook dragelijk voor mijn bedrijf. Dat geldt helaas voor veel ondernemers niet. We doen wat nodig is en ik realiseer me dat het nodig is.”

Waar ben je het meest trots op?

“Ik ben begonnen als horecamedewerker en toen wilde ik eigenlijk al heel graag iets voor mezelf. Nadat ik afgestudeerd was, ben ik restaurantmanager geworden. Ik was de hele tijd opzoek naar mijn eigen bedrijf en dat wilde ik zo graag. Ik heb heel veel plekken bezocht, maar vaak geloofde de verhuurder niet in mij, omdat ik nog geen ondernemerservaring had of omdat ik niet uit een ondernemersgezin kwam. Ik was ook niet heel rijk, dus ik moest het allemaal bij elkaar sparen en lenen. Het feit dat het me uiteindelijk toch gelukt is om een succesvolle zaak aan de oude markt te beginnen, daar ben ik heel trots op. Toen ik 16 was had ik een doel en heb ik heel hard gewerkt om dat te realiseren, maar toen ik 30 was, had ik dat doel al bereikt. Ik ben blij dat het zo gelopen is.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Tijdens mijn stage bij Politie Twente heb ik heel veel gezien en geleerd. Dat vond ik een heel interessante organisatie. Ik mocht meekijken met hoe politieagenten worden opgeleid en hoe die opgeleide agenten werden geïntroduceerd binnen het politiebestel. Daar heb ik echt het meest van geleerd, het werken in het veld.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Blijf vooral heel goed luisteren naar je zelf en laat jezelf niet te veel meegaan in de wensen van een ander. Als jij iets tof vindt om te doen, ben je er waarschijnlijk ook heel goed in.”

Wil jij later ook een sturende of coachende rol binnen een bedrijf?

Kom dan Human Resource Management studeren!
Kiki Hannink.jpeg

Kiki Hannink

Kiki Hannink studeerde Creative Business bij Saxion en ontdekte zo haar passie voor schrijven. Graag deelt ze de verhalen van ambitieuze mensen om studenten te inspireren én haar eigen nieuwsgierigheid te voeden.