Susanne.jpg
Business

Alumnus Susanne wist op haar 12de al dat ze video-editor wilde worden

Al vanaf dat ze jong was, wist Susanne Nijkamp dat video-editing haar passie is. Ze studeerde in 2015 af aan de opleiding Creative Media and Game Technologies (studierichting Kunst & Techniek) en heeft sinds januari 2021 haar eigen bedrijf: ZASU Media. Daarvoor heeft ze drie jaar de Nederlandse commercials voor HBO ge-edit, zoals die van de Game of Thrones, en werd ze zelfs genomineerd voor een Rocket Award.

Hoi Susanne, welke route heb je precies afgelegd bij Saxion?

“Ik heb de opleiding Kunst & Techniek gevolgd, en studeerde af in 2015. Kunst & Techniek is een studierichting binnen de opleiding Creative Media and Game Technologies. Het is een vrij brede opleiding, wat mij de mogelijkheid gaf om verschillende creatieve richtingen te ontdekken, waaronder Vormgeving en Edutainment. Dit was fijn, want hoewel ik vrijwel gelijk koos voor film ofwel de richting ‘Broadcasting’, heb ik nog veel gehad aan de kennis eromheen in mijn vakgebied.”

Wat doe je tegenwoordig voor werk en hoe is dat zo gekomen?

“Ik ben video-editor. Dit was al een passie van mij sinds mijn 12de. Ik was altijd bezig met video’s in elkaar te zetten van films of series. Rond deze periode kwam YouTube en dat was voor mij een fantastisch medium om hierover meer te leren en ook mijn edits te delen. Ik kreeg veel abonnees en reacties van mensen over de hele wereld en dit stimuleerde mij om beter te worden in mijn edits.”

Waaruit bestaat je werk zoal?

“Als video-editor ben jij degene die uiteindelijk de video in elkaar zet en vormt, dit in overleg met klanten, regisseurs of verslaggevers. Afhankelijk in welke branche je werkt. Mensen vergeten vaak hoe belangrijk montage is. Ik vind het het mooiste vak dat er is: je vertelt altijd een verhaal.”

Wat vind je het leukste van je werk?

“De afwisseling. Ik heb edits gemaakt in verschillende branches. Van commercials, bedrijfsvideo’s, reisvideo’s, nieuws- en sportuitzendingen tot korte films. En zo ben ik nu bezig met een documentaire te editen.”

Waarom ben je voor jezelf begonnen?

“Ik heb bij ontzettend leuke bedrijven mogen werken in Almelo, Nairobi en Amsterdam. Omdat ik juist de afwisseling van verschillende soorten opdrachten zo leuk vind, heb ik de stap gemaakt om voor mezelf te beginnen. Zo bepaal ik zelf welke opdrachten ik wel of niet aanneem en waar.”

Wat is het meest bijzondere dat je hebt meegemaakt in je loopbaan?

“Het meest bijzondere wat ik heb meegemaakt in mijn carrière was onder andere werken voor Charlie’s Travels in Kenia. Dit is een reisbureau waar ik aan de slag mocht als editor en mee mocht filmen van de excursies. Op deze manier kon ik ook zelf fantastische excursies ervaren en heb ik veel leuke mensen ontmoet. Hierbij combineerde ik mijn twee passies: reizen en monteren.

Alumnus Susanne, afgestudeerd in 2015, over wat haar bijgebleven is uit haar Saxion-tijd

En natuurlijk de eer dat ik finalist ben geworden bij Promax BDA in Barcelona voor de Rocket Award. Dit is een award voor aanstormende talenten in de media. De nominatie kreeg ik voor mijn editwerk voor HBO. Daar heb ik drie jaar de Nederlandse commercials ge-edit. Denk hierbij aan de nieuwe Game of Thrones, Girls, een Boardwalk Empire-trailer of een promocompilatie van de nieuwste films en series. Deze laatste moest iedere maand gemaakt worden ter promotie van het huidige aanbod voor bestaande en nieuwe abonnees. Op mijn Vimeo-kanaal staan hier een aantal voorbeelden van. Ik heb de award helaas niet gewonnen, maar het was een fantastische ervaring.”

Wat is je het meest bijgebleven uit je Saxion-tijd?

“Mijn klasgenoten. Ik heb een paar hele goeie vrienden overgehouden aan mijn studietijd. Ik herinner me vooral het vele lachen. Klasgenoten bezaten allemaal camera’s, dus dat leverde vaak erg leuke beelden op van praktijkopdrachten. Die kijk ik nog dikwijls terug.”

Welke tips heb je voor studenten die ook een mooie baan willen vinden?

“Zorg dat je jezelf veel aanleert. Probeer zoveel mogelijk in je op te nemen van colleges want daar kan je altijd wat aan hebben later en onderschat niet wat je zelf ook moet doen om je doel te behalen. In mijn geval was het veel tutorials kijken online en veel kansen aangrijpen. Gastcolleges, studiereizen, workshops: zeg overal ja op!”