DSC03905.jpg
Studentenleven

Alumnus Sander werkte mee aan Twentse co-creatie ‘Antiviraal’

Een lekkere beat, een pakkende tekst en spraakmakende visuals: de muziekvideo Antiviraal, gemaakt door enkele Twentse creatievelingen, heeft het allemaal. Creative Media and Game Technologies-alumnus Sander Veldhuizen had namens Wirelab een aandeel in de clip, die bedoeld is om jongeren bewuster te maken rondom het coronavirus. “Zoiets had ik nog nooit eerder gedaan, heel gaaf.”

Hoi Sander, je bent in 2018 afgestudeerd in de studierichting Kunst & Techniek. Wat doe je nu precies bij Wirelab?

“Ik werk op de afdeling video motion en daar leid ik het videoteam. Ik werk fulltime aan animatieprojecten, concepten en productie. Het is heel tof werk en ik vermaak me hier goed. Voordat ik ging afstuderen ging ik hier al aan het werk en dat is misschien niet de beste tip die ik kan geven, maar uiteindelijk heeft het goed uitgepakt, dus ik ben er heel blij mee. Dit is precies wat ik zocht.”

Hoe is het hele verhaal rondom de clip Antiviraal begonnen?

“Het idee was van Studio Mad en zij stuurde ons een mailtje of we het tof vonden om mee te werken aan een lyricsvideo over het coronavirus, gericht op de jeugd. De rapper Geest MC had al een rap geschreven met een duidelijke boodschap en uiteindelijk moest het een hele vette colab worden tussen allerlei creatieve bureaus uit Twente. Zo is het balletje gaan rollen. Samen met andere Saxion-alumni Hermen Gerrits en Joey van Dijk en Saxion-stagiair Max van der Pijl hebben we het Wirelab-gedeelte voor onze rekening genomen. Heel tof om te doen.”

Wat we merkten is dat jongeren anders over deze situatie denken dan ouderen. Ze voelen zich minder kwetsbaar en dat is misschien ook zo, maar het is belangrijk om de situatie goed onder de aandacht te brengen.

Hoe hebben jullie dat aangepakt?

“De tekst werd random verdeeld en wij hebben de visuals gemaakt voor de zinnen ‘Voor de artsen, voor de binnenblijvers, voor de mensen in quarantaine die het positief bekijken’ van het refrein. Daarvoor kregen we een aantal richtlijnen mee. Zo moest er natuurlijk tekst in beeld komen, het moest jongeren aanspreken, het moest rechtenvrij zijn en er mocht geen branding in. Verder werden we helemaal vrijgelaten. Met z’n vieren hebben we gebrainstormd en inspiratie gezocht en uiteindelijk kom je dan langzaam tot een ideetje. Wirelab is een full service agency en daarom wilden we al onze facetten terug laten komen: video, design, animatie en 3D.”

Is de video al vaak bekeken?

“Dat weet ik eigenlijk niet, daarvoor moet je bij Studio Mad zijn. We horen wel dat er veel positieve reacties op komen via social media, maar eigenlijk begint het pas net te lopen. Hij wordt in ieder geval erg goed ontvangen en het is denk ik vooral heel vet dat er zoveel stijlen door elkaar heen lopen. Elk shot is anders en je ziet echt dat het elke keer door iemand anders gemaakt is.”

Waarom vinden jullie het belangrijk om iets te doen in deze tijden?

“Wat we merkten is dat jongeren anders over deze situatie denken dan ouderen. Ze voelen zich minder kwetsbaar en dat is misschien ook zo, maar het is belangrijk om de situatie goed onder de aandacht te brengen. Met deze video wordt echt ingespeeld op de jongere doelgroep en daar wilden we graag aan bijdragen.”

Hoe vond je het om deel uit te maken van zo’n Twents samenwerkingsinitiatief?

“Zoiets had ik nog nooit eerder gedaan en het was echt heel gaaf. Het is een mooi initiatief en ook goed voor ons netwerk. Het is natuurlijk altijd leuk om samen te werken. We kenden ze nog niet allemaal, maar het was een leuke kans om te netwerken en aan vette dingen te werken.”

Tom Wassink

Met een journalistieke én een marketingachtergrond is Tom Wassink als online redacteur bij de Dienst Marketing en Communicatie altijd op zoek naar een verhaal. In zijn vrije tijd houdt hij zich, zowel binnen als buiten de lijnen, vooral bezig met sport en dan in het bijzonder met voetbal.